Katy Ann Gilmore amerikai grafikus, festő, szobrászművész egyedi stílusban megfogalmazott, gyakran gigantikus méreteket elérő geometrikus és térhatású alkotásokat készít. Sok hasonlóan tehetséges, és azonos témakörben, stílusban alkotó művésszel lehet találkozni akár napi szinten, számomra mégis van valami megmagyarázhatatlanul vonzó az ő műveiben (is).
Rendületlenül a rendíthetetlenség útján gigantikus geometrikus grafikákkal
Erik Olovsson svéd designer Indefinite Vases című sorozatában a fúvott üveg többek között márvánnyal és gránittal enyeleg. Geometrikus és organikus formák, átlátszó és homályos, vagy mondhatjuk úgy, kitárulkozó és szégyenlős anyagok kerülnek figyelemfelkeltő, erőteljes és erotikus kapcsolatba.
Szexi vázakollekció, amelyben egymással bujálkodnak az anyagok
Dan Rawlings brit szobrász újrahasznosított régiségekbe, ezen belül is legtöbbször különböző barkácsfelszerelésekbe (köztük kézifűrész, körfűrész), mezőgazdasági munkaeszközökbe, alkatrészekbe faragja bele aprólékosan kidolgozott különleges alkotásait.
A képeken látható finomságokba az ember legszívesebben azonnal beleharapna, én legalábbis így voltam a tábla csokival, pirítóssal, ameddig meg nem láttam a valóságot. Igen hamar kiderült ugyanis, hogy „csupán” elképesztően valósághű szobrokról van szó, amelyeket Seiji Kawasaki készít fából.
Sosem gondoltam másként a kagylókra és más tengeri herkentyűkre, mint mondjuk remek lakberendezési kiegészítőkre, ékszerekre, vagy például a tengerpart órákon át tartó tüzetes átvizsgálásának okaként a hazaindulás előtti napon, pedig annyira kínálkozik művészeti installációk alapanyagaként is...
Yeesookyung koreai művész érdekes és látványos formáját választotta az újrahasznosításnak és az átlag számára kidobásra ítélt alapanyag értékessé tételéhez. Különböző törött porcelántárgyak darabjait illesztette egymáshoz, az egyes darabok között húzódó réseket pedig 24 karátos arannyal fedte. Az aranyozott amorf szobrok így figyelemfelkeltővé váltak és ügyesen tálalják számunkra a környezetvédelem fontosságát.
Vannak azok a finomságok, amelyeket nem azért nem ennél meg, mert undorítóak, hanem mert a tervezőik olyan műgonddal, precizitással, aprólékossággal készítenek el, hogy inkább csak gyönyörködnél bennük egészen addig, ameddig teljesen az enyészeté nem lesznek.
A drótszobrászok alkotásaiért és az anamorfikus (adott nézőpontból értelmezhető) művekért külön-külön is rajongom, nemhogy egyben, de erre még csak most jöttem rá, hála Matthieu Robert-Ortis francia szobrásznak, aki ezt a két hozzávalót ötvözi, méghozzá nem is akárhogyan. A fenti képen látható elefánt egy zsiráf duót is magában rejt. De!
Elefánt, ami zsiráf, avagy szoborillúzió drótból hajtogatva
Gyanítom, hogy nem a kényelem szó jut elsőként az eszetekbe, ha fa ülőfelülettel rendelkező bútorokról beszélünk. Mindig kell valami párna, ha hosszútávon szeretnénk jól érezni magunkat egy-egy ilyen széken, padon, raklapbútoron ücsörögve. Egészen idáig, ugyanis a Sitskie Furniture innovatív bútorai önmagukban, kiegészítők nélkül is a pihe-puha lágyság érzetét keltik!
Őszinte leszek. Egészen addig, ameddig pár héttel ezelőtt szembe nem jött velem az ArtZept idei pályázata, a képkeretek világa teljes mértékben hidegen hagyott. Tudom, hogy van, ráadásul sokféle stílusban, formában, színben, méretben, de ennyiben ki is merült nálam a dolog, a lényeg úgyis az, ami a képkereten belül van, az emlékeink, amelyeket közé szorítunk. Annyira nem izgalmas téma, hogy arra szavak nincsenek.
Egy izgalmas képkeret és tiéd a 10.000 euró! - ArtZept 2016
Ritkán érzem úgy a fából készített szobrok láttán, hogy a saját lakásomban is örömmel látnám valamelyiket, de néhanapján azért előfordult már ilyen. Legutóbb 2014-ben, Martin Tomsky brit művész szobrai láttán éreztem azt, hogy bármelyiket elfogadnám, illetve most, Joshua Abarbanel művei rabolták el a szívemet.
Danielle Clough fokvárosi fotós, designer, vj, hímzőmester egészen szokatlan vásznakat használ hímzéseihez, de nem csak az emeli ki őt a társai közül, hogy többek között újrahasznosított teniszütők húrjai közé, csirkehálóra, kerítésre, cipőkre is készített már a hagyományos, népies motívumoktól kezdve a hétköznapi jeleneteken át egészen a popkulturális ikonokig sok mindent, hanem az is, hogy elképesztően igényes és végtelenül aprólékosan kidolgozott művekről van szó.
Jaime Molina amerikai művész saját állítása szerint valahol a 2,5 és a 3 dimenzió között érzi jól magát, festményei, domborművei, szobrai jellegzetesek, könnyen felismerhetőek az aprólékosan kidolgozott elnagyoltságuk, gyakran bájos, már-már gyermeki esetlenségük miatt.
Egyre kevésbé lepődünk meg azon, hogy különböző újrahasznosított alapanyagokból készített lakberendezési kiegészítőket vagy más tárgyakat, esetleg ilyen anyagokkal megbolondított, feltuningolt kütyüket látunk, ami nem baj, mert azt is jelenti, hogy a hétköznapjaink részévé kezd válni a környezetvédelem. Persze azért az emberi leleményesség még mindig képes gyönyörködtetni és ezzel együtt még többeket rávenni a természettel való harmonikusabb együttélésre.
Julie Alice Chappell brit művész megszállottan gyűjti a különböző újrahasznosítható kütyüalkatrészeket, hiszen sosem lehet tudni, melyik darabka lesz majd alkalmas építőelem a különleges robot rovar-és bogárnemzetség teremtményeinek készítése közben.
Az elmúlt hónapok változásai áttörték a tetoválások felvarratásával kapcsolatos félelmeim, elvárásaim egészen vastagra és magasra épített falrendszerét is. Rájöttem, hogy mint ahogy sok minden mással, így a tetkókkal kapcsolatban sincsen tökéletes minta vagy időpont, egyszer csak érzi az ember, hogy mit és mikor akar megjeleníteni és örökké viselni a bőrén, legalábbis nálam így volt.
A határozottan sárguló nyár és egyre hangosabban károgó ősz felemás és visszavonulásra vágyó hangulatában élénkítő meglepetésként hatott rám, hogy még le sem tettem az előző lapszámot, máris itt van az OCTOGON 129. és egy újabb adag érdekes és inspiráló építészeti téma. A folytatásban a korábbiakhoz hasonlóan most is egy laza válogatás, néhány kiemelt kedvenc következik a vaskos, 150 oldalas, rengeteg cikket magába foglaló magazinból.
Nádszerelem, parasztház-imitátor és máriaremetei dimenziókapu – OCTOGON 129.
Egy újszülöttnek minden vicc új, így vagyok én az ArtZept formatervezői pályázatával is, amiről most hallottam még csak először, pedig idén immár 13. alkalommal rendezik meg, de persze jobb később, mint soha. A Madlena Zepter által alapított ArtZept pályázat a tehetséges fiatal formatervezők és képzőművészek munkájának elismerése, mely során minden évben a legjobb munkákat tényleg komoly díjakkal és publicitással jutalmazzák. Új év, új téma, ezúttal a „A keretek művészete – Szépség keretei” című témát járhatjátok körbe és jeleníthetitek meg a saját elképzeléseiteket.
Te mit tudsz kihozni egy képkeretből 10.000 euróért? – ArtZept 2016 – A keretek művészete
Lisha Simpson ausztrál művész arc-és testfestőként keresi a kenyérre valót és „két gyönyörű gyermek édesanyja”. Ennél többet nem igazán árul el magáról, így az sem derült ki, hogy mi indította el azon az úton, hogy optikai illúziókat fessen a karjaira.
Az égbe törő rakéta-lábú üvegasztalról egyből a Duffy London design stúdió ugrott be, ők azok, akik hasonló, szokatlan megoldásokkal fűszerezett lakberendezési kiegészítőkkel hívják fel a figyelmet magukra rendszeres időközönként. Nem lőttem mellé, a képen látható szokatlan asztalt a korábban a Duffy Londonnál is dolgozó desiger, Stelios Mousarris tervezte.
Minden évben, nagyjából mindig ugyanakkor, nyáron az új IKEA katalógus és ennek bemutatója vonja magára és a postaládákra a kiemelt figyelmet az egész világon. Rendszeres olvasóink már tudják, hogy mi azok közé tartozunk, akik várják az eseményt és az új katalógus átnyálazását 2-3 kávé és 4-5 ropogós péksütemény elfogyasztása közben, így természetesen örömmel számolok be most is a fejleményekről, újdonságokról és a kedvenc új termékekről.
Valódi embereknek, valódi otthonokba – IKEA 2017 / X
A Rozi Sunglasses történetét a kezdetektől fogva követjük, fából készített napszemüvegeikre az első pillanatban felkaptuk a fejünket. A 2013-ban két lelkes kecskeméti designer által alapított márka minden évben előrukkol valami különlegességgel, amiről érdemes beszámolni, ez történt idén is.
Az elmúlt években rengeteg változás történt a Rozi háza táján, névváltozások mellett többek között az is, hogy már nem csak napszemüveglencsékkel, hanem dioptriás lencsékkel is meg lehet vásárolni a fakereteket. Ezekről a változásokról az Optikai Magazin által készített interjúban nyilatkozott bővebben Kis Arnold alapító, érdemes elolvasni.
A mostani apropó, hogy riói olimpiához kapcsolódva egy limitált kollekcióval jelentkezik az időközben Rozi Eyewear, sőt hamarosan Thinwood márkanéven tovább működő hazai manufaktúra. Kis Arnold az extravagáns tükrös arany lencsékkel, valamint természetesen továbbra is fából készített, vadonatúj formavilágú keretekkel megbolondított kollekció egyes darabjait az aranyérmeseink számára ajánlotta fel.
A kollekcióban a design mellett a kényelmet és a tartósságot helyezték a középpontba. A keret alapanyaga egy Arnold által fejlesztett titkos, speciális réteggel bevont 0.6 milliméter vastagságú fa lemez, amely könnyűvé, rugalmassá és erőssé teszi a szemüveget. A szemüveg súlya mindössze 6-7 gramm. A szemüveglencsét az Essilor Magyarország szállítja, 100% UVA és UVB védelmet biztosít. Kiváló színképe mellett tükröződésmentes, valamint karcálló réteggel is rendelkezik.
És hogy hogyan jött az olimpiai kollekció ötlete és miért csak az aranyérmesek, erről Arnold az alábbiakat árulta el:
„Az Essilor budapesti székhelyén volt alkalmam megtekinteni tükrös napszemüveglencse kollekciójukat. Az arany különösen tetszett, elkülönült a többitől. Akkor még nem tudtam mit is kezdhetnék vele, de folyamatosan ott volt a gondolataimban. Pár hetes műhelyemben történő kísérletezés eredményeként az arany hatású fa anyag remekül passzolt hozzá. Ekkor már igen közel volt az Olimpia kezdete, a hírek jó része erről szólt, és egyszer csak jött az ötlet, összekapcsolódott a kettő. Felvetettem az Essilornak az ötletet, alakítsunk ki egy külön kollekciót , és ajándékozzuk meg az aranyérmeseket egy-egy modellel. Ez mind színben, mind megjelenésben tökéletesen passzol kimagasló eredményükhöz. Ők gondolkodás nélkül igent mondtak. Ezt követően elkezdődött az új modellek tervezése. Az arany lencsébe szerettem bele, amelyhez arany hatású fát társítottam. Ez a megjelenés az aranyérmet tükrözi, így egyértelmű volt, hogy nekik fogom felajánlani.”
Érdemes követni a Facebookos oldalukat, mert itt naprakészek lehettek abban, hogy az olimpiai bajnokaink melyik modelleket választják majd, és persze abban is, hogy mikortól lesz elérhető az olimpiai kollekció a földi halandók számára, merthogy bizony bárki megvásárolhatja majd őket nem is olyan sokára.
Ian Stell New York-i designer bútorai a művészet, a precíz mérnöki munka és a funkcionális lakberendezési tárgyak ötvözésével jönnek létre. Most bemutatásra kerülő különleges, változtatható méretű és formájú bútorkollekcióját a Christoph Scheiner jezsuita pap által 1603-ban, eredetileg vonalas rajzok felnagyítására kitalált pantográf mozgási elve inspirálta.
Kerti bútor 2.0, avagy művészettel kacérkodó precíz mérnöki munka
A papír nőies finomságával, puhaságával, eleganciájával, végtelen törékenységével hódítja meg időről időre a szívemet, a drótból készített szobrok mellett a belőle formált alkotások is a kedvenc témák között kapnak helyet a Manzárd Cafén. Stratis Tavlaridis görög művész csipkézett papírszobraival kapcsolatban is egyértelmű volt már az első pillanatban, hogy felhívom rájuk a figyelmeteket.
Lélegzetelállítóan gyönyörű csipkézett papírbugyik és más csodák
Bár egyre inkább a valós vagy virtuális billentyűzetet nyomogatjuk, amikor a gondolatainkat fogalmazzuk meg valakinek, a kézírás, tollak, ceruzák remélhetőleg soha nem mennek ki a divatból. Andrew Pyza grafikus, designer is ebben reménykedett, amikor elkészítette praktikus irodai kiegészítőjét, a 3 az 1-ben ceruzát.
Tárol, hegyez, radíroz, avagy a legjobb dolog, ami a ceruzával történhet