Az Athenaeum és a Partvonal Kiadó az elmúlt hónapokban izgalmas társadalmi kérdéseket feszegető, a koronavírust írói szemszögből boncolgató, az egyediséget, művészetet különleges egyéniségeken keresztül bemutató könyveivel keltette fel a figyelmemet, illetve egy szakácskönyv is fennmaradt a szubjektív szűrőmön.
Imádom a kiadó popkulturális témákat és különböző társadalmi kérdéseket összevető, néha szembehelyező, elemző és megfejtő tanulmányköteteit. Azért szeretem az ilyen könyveket, mert úgy hozzák közel az emberhez a fontos, rengeteg ember életét befolyásoló kérdéseket, hogy közben szórakoztatnak is. Ki nem szeretne a kedvenc filmes, sorozatos, képregényes, vagy egyéb karaktereivel, történéseivel foglalkozni?
Legújabb favoritok ebben a témában a Limpár Ildikó szerkesztő gondozásában megjelent Rémesen népszerű című tanulmánykötet, valamint Kis Kelemen Bence és Nagy Ádám szerkesztők gyűjtéséből összeálló Az ébredő jogerő című könyvek, amelyekben kedvenc, de legalábbis ikonikus szörnyeken, filmes, sorozatos és egyéb karaktereken, történeteken keresztül foglalkozhatunk sok-sok szerző elemzésén keresztül, végtelen részletességgel a bonyolult valóságunkkal, társadalmi berendezkedéseinkkel, szabályainkkal, lelkünkkel és elfolytásainkkal, valamint számtalan érdekes megközelítéssel.
A tartalmas és izgalmas írásokon keresztül birtokunkban jutó információkat, eszközöket és alternatívákat a saját, meglehetősen sok félelemmel, zavarral, valódi emberszörnyekkel, igazságtalanságokkal teli világunkban is alkalmazni tudjuk, segítségükkel megküzdhetünk velük, és képessé válunk a legyőzésükre is. Így nem csak azok számára lehetnek érdekesek ezek a gyűjtemények, akik imádják a témákat, hanem azoknak is, akik kifejezetten kerülik őket.
Limpár Ildikó (szerk.) - Rémesen népszerű - Szörnyek a populáris kultúrában
A szörnyek népszerűsége töretlen, sőt felfelé ívelő: rémeink elválaszthatatlan részei mindennapi életünknek. De vajon mennyire értjük a szörnyeket, amelyeket mi magunk hozunk létre, csodálunk és félünk? Látjuk-e, mi köti össze a múlt ikonikus, frankensteini szörnyét a jövő mesterséges intelligenciájával? Mi köze van Marvel Kapitány macskájának az Alien-sorozathoz és miért félnek annyira a Star Trek kemény férfi karakterei az univerzum női szörnyeitől? Miért nem egyfélék a vámpírok, és miért kezdtek el fejlődni a zombik? Milyen szorongásainkat tárják fel az állati szörnyek és a különféle állat-ember és növény-ember hibridek? Míg a középkorban a szörnyek a veszélyes ismeretlent jelölték a színes térképeken, ma már egész tudományág alapul a szörnyek feltérképezésén. Ebből ad ízelőt ez a népszerű regényeket és filmeket elemző tanulmánykötet - hogy minél jobban eligazodjunk saját világunk szörnyekkel teli térképén, vagyis jobban értsük félelmeinket és önmagunkat: a szörnyek által meghatározott embert.
Szerzők: Benczik Vera, Fodor András, Gyuris Norbert, Kérchy Anna, Limpár Ildikó, Panka Dániel, Pintér Károly, Rusvai Mónika, Sohár Anikó, Szujer Orsolya, Vancsó Éva
Róluk lesz szó: Mary Shelley: Frankenstein; Jurassic World-filmek; Ex Machina; William Gibson: Neurománc; 2001. Űrodisszeia; Én, a robot, Mátrix-trilógia és Terminátor-sorozat; H. G. Wells: Világok harca; Star Trek - The Original Series; Batman; Pókember; Marvel kapitány; Angela Carter: Esték a cirkuszban; Terry Pratchett: Vadkanapó; China Miéville: Perdido pályaudvar, végállomás, Richard Matheson: Legenda vagyok; M. R. Carey: Kiéhezettek; Daryl Gregory: Stony Mayhall második élete; Robert Holdstock: Lavondyss; Siobhan Dowd és Patrick Ness: Szólít a szörny
Kis Kelemen Bence, Nagy Ádám - Az ébredő jogerő - Galaxis útikalauz jogászoktól
A Jedi Tanács munkáltatói oldalról... és más érdekességek. Mennyire volt jogszerű Leia Organa hercegnő hajójának átvizsgálása és lefoglalása? Ki tarthatna jogos igényt az Egy Gyűrűre, ha bevezetnék Középföldén a Polgári Törvénykönyvet? Akár Harry Potter is a fiatalkorúak börtönébe kerülhetett volna?! Milyen feltételekkel vállalható munka a Jedi Tanács Kft.-ben? Az Athenaeum Kiadó népszerű Képzelet és tudomány könyvsorozata ismeretterjesztő, a képzelt univerzumokat elemző hatodik kötetének tanulmányai az adott világ(ok) apropóján mutatnak be egy-egy jogi fogalmat, elméletet - miközben kedvenc univerzumainkba repítenek minket.
A koronavírus mindenkivel történik, kisebb-nagyobb-óriási nehézségeket, szorongást, fájdalmat, traumát okoz az életünkben, így jó, ha sokszor tudatosítjuk magunkban, hogy sosem vagyunk egyedül ebben a helyzetben, még úgy sem, hogy mindenki másképp, egyéni formában éli meg ugyanazt a problémát.
Elképesztő mennyiségű személyes történettel találkozni, de sosem elég szembesülni a különböző megküzdési módszerekkel. Főleg, ha olyan emberektől olvashatunk gyakran éteri magasságokban szárnyaló gondolatokat ebben a témában (is), akik pontosan értik és tudják, hogyan lehet átadni az emberek számára használható formában a küzdelemben alkalmazható eszközöket, az esszenciát.
Ilyen esszenciális könyv a 29 híres kortárs író novelláját tartalmazó Dekameron-projekt is, amelyet Giovanni Boccaccio Dekameronja inspirált. A New York Times projektjében például A szolgálólány meséjét bemutató Margaret Atwood, is részt vett és írótársaival együtt egy-egy olyan történettel gondolkodtat el minket, amelyet a koronavírus-járvány ihletett.
Dekameron-projekt – 29 új novella a járvány idejéből – A The New York Times válogatása
Giovanni Boccaccio az 1348-as, végzetes fekete pestisből merített ihletet: főművében, a Dekameronban egy csapat fiatal férfi és nő Firenze mellett, egy villában mesékkel szórakoztatja egymást, amíg arra várnak, hogy a járvány elvonuljon. 2020 márciusában a The New York Times Magazine elindította A Dekameron-projektet – egy novellagyűjteményt, amelynek történeteit egytől egyig a közelmúlt meghatározó eseménye, a Covid–19 vírusjárvány ihleti. A kötet világhírű alkotói (többek közt Margaret Atwood, Mona Awad, Tommy Orange, Edwidge Danticat vagy David Mitchell) ugyanabban a helyzetben találják magukat, mint Boccaccio szereplői, azzal a különbséggel, hogy történeteik szó szerint az egész világnak szólnak. A történetmesélés kordokumentum és gyógyír a korszakos sokkra, amelyet a járvány világszerte sok millió embernek okozott.
A huszonkilenc illusztrált történet vírusos korunk időtlen lenyomata.
Egy kicsit könnyedebb témák felé evezve ajánlom figyelmetekbe a Billie Eilishről szóló különleges kiadványt. Ha fogalmad sincs arról, hogy kiről van szó, akkor talán elég csak annyit mondani, hogy Billie Eilish Pirate Baird O’Connell egy mindössze 19 éves, hétszeres Grammy-díjas amerikai énekesnő és dalszerző, aki milliók kedvence és milliókat inspirál szerte a világon, köztük engem is, pedig nem vagyok mai kakas.
Az csak egy dolog, hogy a depresszióra hajlamos ifjú tehetséggel könnyen azonosulok szorongásos, pánikolós, depresszív személyiségemmel, de ellentmondást nem tűrő, nem csak a zenei életben, hanem az élet egyéb területein is csillogó egyénisége, stílusa felszabadító erővel hat az én megfeleléskényszeres, másokat mindig előtérbe helyező személyiségemre.
A mérhetetlen mennyiségű fotóval telepakolt könyv szavak nélkül is elgondolkodtat és felemel, amit persze leginkább a rajongók tudnak maradéktalanul átélni, de számukra kötelező kiadványról van szó. Azok számára pedig, akik egyáltalán nem ismerik az énekes, dalszerzőt csak annyit üzenek, hogy érdemes megismerkedni vele, megpróbálni megérteni, hogy a jelenség miért és hogyan lehet hatással több millió emberre.
Billie Eilish - Én, Billie Eilish
A legendás dalszerző-énekes, Billie Eilish ebben a lenyűgöző fotókkal teli könyvben meghitt közelségbe engedi azokat, akik színpadi- és magánéletébe szeretnének bepillantani.
Billie Eilish jelenség. Kiragyog a többiek közül lángolóan egyedi megjelenésével és a szabványos 21. századi zenei ikonokkal szembe menő, páratlanul sötét és megrendítő dalszövegeivel. Megalkuvást nem tűrő, kíméletlen hozzáállása és rekordokat döntő, díjesőt hozó sikere révén rajongótábora hónapról hónapra milliókkal gyarapszik. Kijelenthetjük, hogy ő az a szupersztár, akiből minden generációban legfeljebb egy akad: egyszerre örvend tömeges népszerűségnek és az átütő tehetségéért méltán járó megbecsülésnek.
Most, ebben az életét bemutató fotóalbumban lenyűgöző vizuális utazásra invitál, odaadó közönségével korábban nem látott fotók százait osztja meg. Ez a nagyszerű könyv egyszerre ragadja meg Billie külső és belső világát, személyes bepillantást engedve gyerekkorába, a turnék hangulatába és sok egyébbe is. Minden rajongónak kötelező.
A műfajteremtő hangvételéről is híres Billie Eilish sztárkarrierje ocean eyes című, 2015-ös bemutatkozó kislemezének megjelenése óta folyamatosan ível felfelé. A kezdeti szerény sikerektől gyors és egyenes út vezetett 2019-ig, amikor az új album, a WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? az amerikai Billboard kétszázas listájának első helyére ugrott, majd ugyanezt megtette a világ tizenhét másik országában is, miközben a játszási és letöltési listákon is megszerezte a vezető helyet az év dalai közt.
A WHEN WE ALL FAL ASLEEP-nek teljes egészében Billie Eilish és testvére, Finneas volt a szerzője és producere, az anyagot maguk is vették fel Los Angeles-i otthonuk gyerekszobájában. Billie Eilish történelmet írt, mint a valaha élt legfiatalabb előadó. Minden főbb kategóriában jelölést kapott a 62. Grammy-díjátadón, és sorra el is nyerte az alábbi díjakat: a Legjobb Fiatal Művész, az Év Lemeze, az Év Dala és a Legjobb Popalbum Énekese.
Billie Eilishról még azt is elmondhatjuk, hogy ő a legfiatalabb a hivatalos James Bond-főcímdalok szerzőinek sorában a No Time to Die című zenével.
Bár Marina Abramovic megkerülhetetlen, ha valaki egy kicsit is foglalkozik a művészettel, de az iránta való rajongásomat mindenképpen Gyarmait Laci (a blog sajnos nagyon korán elhunyt társalapítója) ébresztette fel, aki ismerve és követve a művésznő munkásságát egy nagyobb, átfogó posztban adott hírt a 2010-ben a MoMA-ban bemutatott The Artist is Present című retrospektív kiállításáról.
Abramovic minden nap a múzeum átriumában elhelyezett négyzet alakú asztal mellett ült mozdulatlanul. A közönség bármely tagja leülhetett vele szemben és tetszőleges időt tölthetett a társaságában, csendben, egymás szemébe nézve. A poszt létrejöttét az a katartikus pillanat adta, amikor a művésznő hosszú-hosszú ideje nem látott volt szerelme, a tavaly elhunyt Frank Uwe Laysiepen, művésznevén Ulay is leült a közönségnek fenntartott székre, kibillentve ezzel a pillanatot.
A kiállítás önmagában is érdekes és izgalmas lehetett, de ez a pár pillanat vagy perc volt az, amiben magam is a két főszereplővel együtt billentem ki a megszokott kerékvágásból, és onnantól kezdve figyelemmel kísérem a művésznő tevékenységét. Legnagyobb örömömre pedig ebben az évben az Athenaeum Kiadó elhozta a hazai olvasók számára is a művésznő memoárját.
Mindamellett, hogy a vaskos és tartalmas könyv kordokumentumként is megállja a helyét, sokkal fontosabb számomra, hogy egészen mélyen megismerhetjük Abramivic öt évtizedre visszatekintő művészi pályáját, a kortárs művészet egyik legnagyobb hatású életművének létrejöttét, és a művésznő élethez és művészethez fűződő összetett és elgondolkodtató viszonyát is.
Összességében felkavaró és katartikus élményt nyújt ez a kötelező olvasmány, olyat, mint A Művész jelen van című előadás közben megteremtett pillanat.
Marina Abramovic - Aki átment a falon
2010-ben három hónap leforgása alatt több mint 750 ezer látogatót regisztráltak a New York-i Museum of Modern Artban. A még helyi viszonylatban is kiemelkedően magas látogatottság Marina Abramovic retrospektív kiállításának volt köszönhető. Abramovic eddigi, négy évtizedes munkássága alatt előadott már híres, megbotránkoztató, provokatív, a művészetet magát megkérdőjelező performanszt, világhírét azonban művészetfelfogása és különleges élete, spirituális élményei és kalandjai alapozták meg.
A Belgrádban született művész önéletrajza kordokumentuma is a hetvenes-nyolcvanas évek performansz világának, de története bepillantást enged az egykori jugoszláv szocialista rendszer működésébe is. Megtudhatjuk belőle, hogyan gondolkodik egy igaz anyai szeretetben soha nem részesülő, hiperérzékeny művész, és hogy Marina szerint mit jelent elhivatottsággal dolgozni.
Az 1997-es Velencei Biennálé fődíját, az Arany Oroszlánt elnyert Marina Abramovic önéletírása sodró lendületű, megrázó, döbbenetes történet a sztárról, aki öt évig egy rozoga furgonban járta az európai fesztiválokat akkori szerelmével, a fotóművész Ulayjal. Marináról, aki fél évet töltött ausztrál őslakosok között és aki Brazíliában tanult a sámánoktól; aki Ulayjal együtt első európaiként mehetett végig a kínai nagy falon; akinek bizalmas barátja volt Susan Sontag, Lou Reed és Lady Gaga; aki úgy tud egy ismeretlen szemébe nézni hosszú percekig, hogy az meghatottan elsírja magát;s aki még a hetedik X-en túl is energikus és erotikus személyiség.
Marina élete példa arra, hogy a legnagyobb bukás után is van felemelkedés. A fotókkal illusztrált könyvet nemcsak azoknak ajánljuk, akiket érdekel a performansz világa, hanem mindenkinek, aki nem szokott elmenni a kérdés mellett, hogy vajon mi végre is született a földre.
Ha kedvenc sütős/főzős műsort kellene mondanom, egyértelműen és azonnal a Great British Bake Off, hazai nevén Sütimester című cukrász realityversenyt adnám válaszul. Ez az a sorozat, amit bármikor, bármeddig képes vagyok nézni a remek régi és új zsűri/műsorvezetők, a szuperül válogatott versenyzők, az ösztönző és pozitív hangulat, az építő kritikák, a jó humor és az elképesztő édességek és sósságok miatt.
A műsor vezéralakja Paul Hollywood, akinek első, idehaza is megjelent könyvének hatására vált számomra egyértelművé, hogy a pékmesterség iránti elhivatottsága, lelkesedése, szenvedélye és minden részletre kiterjedő tudása, igényes és önazonos stílusa az, ami miatt igazán kedvelt személyiség. A Kenyér után a Süssünk együtt! is tovább viszi ezt a fonalat, egyszerűen képtelenség úgy olvasni ezt a könyvet, hogy ne ragadjon át ránk is az a kvázi megszállottság, ami Hollywoodot jellemzi, ha a sütésről van szó.
Bárki könnyedén elsajátíthatja a benne található lépéseket, fogásokat, alapokat, valamint a recepteket is, ami ezúttal sokkal szerteágazóbban mutatja be a pékmesterséghez köthető ételek sokaságát. A konyhánk gyakran forgatott alapművéről lehet szó, úgyhogy érdemes beszerezni egyet!
Paul Hollywood - Süssünk együtt!
Paul Hollywood beleszületett a pékmesterségbe. Gyerekként apja pékségében sajátította el a tökéletes kenyér és piskóta sütésének titkát, felnőve pedig neves szállodákban kamatoztatta tudását szerte a világban. Munka közben Paul kötelességének érezte lerombolni a sütés köré vont mítoszokat, és életcélja lett másokkal is megosztani értékes tapasztalatait. Nézők millióinak már sikerült bebizonyítania, hogy megfelelő iránymutatás mellett bárki sikereket érhet el a konyhában.
Ebben a könyvében Paul kipróbált és jól bevált mesterfogásokat ad át az olvasóknak, könnyen követhető, érthetően megírt, ízletesnél ízletesebb kenyér-, péksütemény-, sütemény- és kekszrecepteken keresztül a ciabattától a focacciáig, a friss croissant-tól a klasszikus Viktória-tortáig.
A Süssünk együtt! egy remek, könnyen követhető szakácskönyv a Sütimester valóságshow sztárjától mindazoknak, akik meg akarják úszni a beesett tetejű pitéket, vagy maguk is sütimesterré szeretnének válni.