Az iskolában nem igazán szerettem a kézírást, vagyis pontosabban fogalmazva néhány tanár azt tűzte ki célul, hogy a diákok megutálják ezt az egyébként (akár) gyönyörű eredménnyel (is) kecsegtető foglalatosságot azzal, hogy szóról szóra körmöltették az óra anyagát, vagy különböző idegesítő fenyítésekkel honorálták, ha valamit nem jól vagy nem szépen ír le, készít el a tanuló.
Aztán az évek alatt a számítógépek elterjedésével szépen lassan elkezdtem leszokni arról, hogy a kézírást használjam, javarészt a gépelés vette át ezt a funkciót, gyakorlatilag olyan mélységekig, hogy amikor toll vagy ceruza kerül a kezembe, szokatlannak tűnik a használata. Pedig micsoda szépségeket lehet készíteni egy-egy képeslapon, üdvözlőkártyán vagy a szerelmünknek írt kedves üzeneten.
Az utóbbi időben foglalkoztatni kezdett a szépírás/kalligráfia, a tipográfia és a betűrajzolás. Ez utóbbi a blog kapcsán vált erőteljessé, hiszen jó néhány tehetséges tipográfus munkáira csodálkoztunk rá az elmúlt években, akiket kitörő lelkesedéssel mutattunk meg nektek, a többi pedig hobbiszinten, a magánéletben vált egyre meghatározóbbá. Életem egy adott pontján azon kaptam magam, hogy megbabonázva nézem azokat a szemléltető videókat, ahol különböző ismeretlen tehetségek a kézírás elképesztő lehetőségeit mutatják be.
Mindig sóvárogva és irigykedve bámultam, ahogy elképesztő művészi rajzokat készítenek plakátokhoz, cégérekhez, kirakatokhoz, de idáig nem tettem semmilyen lépést abba az irányba, hogy magam is megpróbálkozzak saját tervek kidolgozásával. Idáig, ugyanis a Scolar Kiadó jóvoltából lehetőségem nyílt áttanulmányozni a Művészi kézírás kézikönyv című kiadványt, ami pont ezzel a témával foglalkozik. Mármint a szabadkézi betűrajzban rejlő lehetőségekről és az ötletek megvalósításáról.
A remek kis kézikönyv egyébként rögtön az elején leszögezi a szerző, Thy Doan Graves grafikus és betűvető mester, hogy bár a legtöbbek keverik és/vagy összemossák a különböző fogalmakat, a kalligráfia, a tipográfia és a kézi betűrajzolás három különböző dolog. A kalligráfia a dekoratív kézírás művészete, amely következetes módszertanra épül, a tipográfia a nyomtatott szó művészete, ami messze a legrögzítettebb formája az írott szónak, a kézi betűrajz pedig a rajzolt betűk művészete, amely a lehető legnagyobb szabadságot adja a tervezőnek.
Tulajdonképpen egy interaktív kalauzról van szó, amely tele van könnyen értelmezhető és kivitelezhető jópofa kreatív ötletekkel, feladatokkal és egyszerű gyakorlatokkal. A szerző lépésről lépésre vezet a betűrajzolás útján, megmutatja a felhasználható eszközöket, a tervezés folyamatát és a különböző betűtípusokat. Játékosan tanít, megadja a kezdőlökést, hogy aztán a szárnyainkat széttárva bátran elrugaszkodjunk a szikláról és eddig nem ismert magasságokba repüljünk a fantáziánkban.
Művészi kézírás - Kreatív ábécék minden alkalomra
Legyél kreatív, és alkalmazz művészi betűket meghívókon, névjegykártyákon, feljegyzéseken, leveleken, karikatúrákon, művészi grafikákon, képregényekben, cégéreken, kirakatokban, étlapokon, vendégkönyveknél, újságokban, szórólapokon, plakátokon! Ez a könyv rengeteg kísérletezésre csábító és ihletadó ábécét tartalmaz. Kézügyességed fejlesztésére számos olyan oldal áll rendelkezésre, ahol gyakorolhatod bármelyik neked tetsző ábécét, sőt sajátot is alkothatsz! Thy Doan Graves grafikus és betűvető mester könnyen követhető lépésekben kalauzol végig a kézi betűrajzolás folyamatán. Megragadhatod általa minden terv sajátos varázsát, és ellesheted készítésük különös fortélyait.
A kiadványt az alábbi könyvesboltokban vásárolhatod meg:
A recenziós példányt a kiadó bocsátotta a rendelkezésemre, amiért hálás köszönet!