Ünnepi cikksorozatunk harmadik és egyben befejező részében az emberiség egyik legerősebb szimbólumával foglalkozunk. Távol álljon tőlünk bármilyen értékítélet, istenkáromlás vagy a hit sárba tiprása, senkit nem akarunk megsérteni, egyszerűen csak szeretnénk megjeleníteni, hogy a kereszt, a feszület mennyi formában köszön vissza a mindennapjainkban, nem hagyományos formában.
A keresés során azért azt meg kellett állapítanunk, hogy sokkal visszafogottabban, inkább hagyományos formában érintik a művészek, az építészet, a design jeles képviselői ezt a szimbólumot, bár néhány esetben érezhető a törekvés, hogy funkciójának újragondolásával (az alapgondolatot persze tiszteletben tartva) új, modern felfogásban csempésszék vissza az emberek életébe.
Modern kori megnyilvánulásainak bemutatása előtt egy zanzásított szimbólumrendszer áttekintés:
A kereszt, vagy crucifix a latin cruciare igéből származik, melynek jelentése: kínozni. Ősidőktől alkalmazott jel, tér-idő, égtáj jelkép. Az egyiptomi anh hieroglifa, mint élet jelkép, a közel keleten az óhéber írásban a Táv [ת] betűjele (mely ferde keresztet, lezárást jelent), olyan jel, mely Isten oltalmát biztosítja a halál ellen, hasonló célt szolgált a görög Τ betű. Mivel az őskeresztényi időkben a T szégyenletes kivégzőeszközt is jelentett, Nagy Konsztantinusz utáni kortól gyakran a Khi-Ró (Krisztogram) monogrammal helyettesítették. Két vonalból áll, egy függőleges, és egy vízszintes vonalból.
A függőleges vonal jelképezheti a felső- és alsó szintek kapcsolatát, a szellemi síkot, az abszolútumot, a mindentől független létezőt és azt létrehozó, örök, tökéletes és változatlan szubjektumot, Istent. A függőleges összefüggésben áll más függőleges jelképekkel, mint a hegy, a fa, vagy a létra. A vízszintes vonal jelképezi a któnikust, a földit, az alapot, az anyagot, a mulandót, az emberit, a kettő találkozási pontja az Ént. Azt a pontot, ahol mindkettő van. A kereszt jelenti még a világtengelyt, az axis mundit, megtestesíti azt a pontot, ahol híddá vagy létrává válik, melyen keresztül a lélek eljut Istenhez.
A kereszt egyik legfontosabb jelentése az ellentétek összehangolása, összekapcsolása, a szellemi és anyagi világ házasságát jelképezi. Lehet mindenféle ellentétek egyensúlyának szimbóluma. A kereszt ősidők óta használt jelkép; eredetileg az égtájakat, az évszakokat és a tér-időt jelképezte. A négyes szám szimbolikája kapcsolódik hozzá. Kozmikus szimbólumként a két szára által kijelölt kereszteződési pont a világ központja.
A világrendszerező elv képe: négy karja megfelel a négy égtájnak. Az archetipikus ember jelképeként a függőleges vonal az égi, a szellemi, az intellektuális, a pozitív, az aktív és a hímnemű, míg a vízszintes a földi, a racionális, a passzív és a női aspektus. Mindenféle mozgalmak hamar rátaláltak a jelképre. (Kereszténység, titkos rendek. Szélsőjobboldali mozgalmaknak is a kereszt egyik legősibb formája, a svasztika szolgált mintául.) (via: ninahakuddu)
A kereszténységben Krisztus halál feletti győzelmének jelképe és a keresztény művészet centrális szimbóluma. Egészen a Karoling-korig az egyenlő szárú görög kereszt volt az elterjedt forma, ám az idők során a középpont felfelé tolódott, mígnem kialakult a ma ismert latin kereszt. Ez a fejlődés azért fontos, mert megfelel a kereszténység késő középkorig terjedő belső fejlődésének. Egyszerűbben kifejezve azt a törekvést szimbolizálja, hogy az ember centruma és hite a földtől elmozduljon és a szellemi szférába emelkedjen. (via: pwh.freeblog)
Nevezetes kereszttípusok (via: ursa major inn):
A divat szintén óvatosan kezeli a témát, inkább hagyományos megnyilvánulási formáival, installációkkal találkozhatunk. Kissé különlegesebb formáiból válogattunk, ezek közül is első helyen a nyakkendővel, melyet itt meg is lehet rendelni potom 45 dollárért.
illetve baseballsapkával is találkozhatunk.
R. Lloyd Ming installációja félbevágott és méregdrága Louis Vuitton táskákból formázza a keresztet.
A designerek már bátrabban nyúlnak hozzá a témához, különlegesebb megközelítésben, bár a formavilág megtartásával változatosan díszíthetjük fel a lakásunkat. Például CasimirMeubelen feszületet formázó könyvespolcára pakolhatunk.
Koncepció dohányzóasztal is létezik már.
Az acélból és fából készült változatát viszont már tényleg használhatjuk a Tna Design Studio jóvoltából.
Ha elfáradtunk lepihenhetünk mondjuk Alexis Tricoire Corcovado Lounge Chair fantázianevű székére (amennyiben a koncepcióból valóság lett).
Vagy esetleg a svéd Human Since 1982 padján is kinyújtóztatjuk elfáradt végtagjainkat.
Kényelem szempontjából azonban az ugyancsak svéd Pia Wallén Kloss Lounge Chair bőrfoteljét ajánlanám, bár tény, hogy a kereszt egy másik fajtáját választotta szimbólumnak.
Jakub Berdych a Panton-féle széket gondolta újra, hogy a St. Bartholomew templomot modernizálja Chodovice-ben.
Falitükör formában is vásárolhatunk 32 dollárért,
illetve lámpa,
és váza változatáról se feledkezzünk meg.
Modern feszületet a falra pedig Keith Milow ajánl számunkra.
Egy kicsit extrémebb változatai közé tartozik a kereszt-ruhakefe.
De van ajtókitámasztó,
és csokinyalóka.
Geekeknek van számtalan USB változata (itt, itt és itt lehet többet olvasni róluk);
és van mini LED-kereszt.
Már megvalósult mp3-lejátszó,
koncepció mp3-lejátszó,
és iBelieve koncepció is (ez persze leginkább vicc…vagy mégsem?)…
Ha festészet, szintén Salvador Dalít említeném szubjektíven.
Ha popkultúra, akkor Madonna sokat vitatott hozzáállása a mérvadó.
A modern építészeti megoldásokkal készült újkori templomok egészen sajátságos külsőt biztosítanak környezetüknek mind a valóságban, mind a terveken. Például a St. Paul's Episcopal Church vízzel teli kereszt-szobra a Kaliforniai Ventura-ban,
Bécsben,
Spanyolországban,
Portugáliában,
Rómában,
Berlinben,
Brazíliában,
Hollandiában,
Izlandon,
Norvégiában,
Pekingben,
San Franciscóban,
Uruguayban,
Washingtonban,
és végül, de nem utolsó sorban Pakson.
Bármilyen további kiegészítést, plusz információt örömmel veszünk!