Minden alkalmat megragadok arra, hogy a környezetvédelem fontosságáról beszéljek. A blog rendszeres olvasói, akik számos alkalommal találkoztak már a Manzárd Café hitvallásával, talán unalmasnak tartják a többszöri ismétlést, de muszáj annyiszor beszélni a fontos dolgokról, ameddig megragad a fejekben - ez a gondolat már a mottónkban is benne volt. Ráadásul azért is kiemelt téma a környezetvédelem, mert bár megszámlálhatatlan éve porondon van a klímaváltozás témája, érthetetlen módon mégis ólomlábakon mozog az emberiség a saját életének megvédésében.
Az emberi hanyagság miatt óceánokban úszkáló, hozzávetőlegesen 150 millió tonna műanyag hulladék jelenti a legnagyobb veszélyt az élővilágra, ez a mennyiség pedig az előrejelzések szerint a következő évtizedben megháromszorozódhat. Bárki tehet azért, hogy ez ne így legyen. Mindenkinek kell tennie valamit az ügy érdekében!
A környezetvédelem nem egy opció, amit aktuális hangulatunk és kedvünk szerint vagy választunk vagy nem, hanem az egyedüli lehetőség, ha nem akarjuk, hogy kihaljon az emberiség. A legtöbben még mindig legyintenek erre a kijelentésre; arra gondolnak, hogy ez badarság, és sosem következhet be, mert mire bekövetkezne, úgyis kitalálunk valamit, ami megoldja a problémát. Sajnos ez nincs így. Nem majd, hanem most kell megtenni mindent, ami tőlünk telik.
Felcsillant a szemem, amikor szembejött velem a hír, hogy az IKEA is szeretné megvédeni a bolygót a műanyag szennyezéstől, így a lakberendezési vállalat úgy döntött, csatlakozik a NextWave kezdeményezéséhez és felhasználja a műanyag hulladékot, mielőtt az elérné az óceánokat. A NextWave Plastics egy együttműködésen alapuló kezdeményezés, amely összekapcsolja a legfejlettebb technológiai megoldásokat és kereskedelmi vállalatokat, hogy létrehozza az első globális, kereskedelmi célú ellátási láncot az óceánok felé tartó műanyag hasznosításával. Az IKEA szeretne egyike lenni az első vállalatoknak a világon, ami kereskedelmi célra használja az óceánok felé tartó műanyag hulladékot. Az első termék prototípusok 2019 végére készülnek el.
Az IKEA idén jelentette be, hogy 2020 év végéig minden egyszer használatos műanyagot száműz annak érdekében, hogy 2030-ra működését teljesen körkörössé tegye. Ennek részeként lett a NextWave tagja is: a kezdeményezés célja, hogy vállalatok, tudósok és non-profit szervezetek összefogásával az óceánok felé tartó műanyagot kereskedelmi célra használja, az ellátási lánc részévé tegye és használati termék legyen a hulladékból. Az óceánok felé tartó műanyag olyan hulladék, melyet természetes élővizek, folyók, tavak és tengerek, 50 kilométeres körzetében találnak. Amennyiben ezeket nem gyűjtik össze, a nyílt óceánban végzik útjukat.
„Szeretnénk az óceánok felé tartó műanyagot termékek előállítására használni, hogy megakadályozzunk a természetes vizek elszennyeződését. A csatlakozásban lehetőséget látunk arra, hogy egy nemzetközi együttműködés keretében tanuljunk és az ellátási lánc részéve tegyük az óceánok felé tartó műanyagot úgy, hogy pozitív hatással vagyunk az emberekre, a közösségekre, a környezetre” – mondta Lena Pripp Kovac, az Inter IKEA csoport fenntarthatósági vezetője.
Az IKEA fenntarthatósági vállalásainak célja, hogy minden termék és azok csomagoló anyagai megújuló és/vagy újrahasznosított alapanyagokból készüljenek 2030-ig, melynek fontos része a fosszilis alapú műanyag fokozatos kivonása.
További érdekesség, hogy az IKEA a „Jobb levegőt” elnevezésű kezdeményezésének keretében a szintén mindenkit érintő légszennyezés megoldásán is elkezdett dolgozni. A projekt célja egy olyan általános módszer kidolgozása, ami a világ bármely pontján, főként a kiemelten szennyezett nagyvárosokban segít csökkenteni a légszennyezettséget. A svéd lakberendezési vállalat első lépésként az indiai rizstermesztés melléktermékét, a rizs szárát hasznosítja már 2018 év végétől. Az általános gyakorlat szerint a rizs szárát a betakarítás után égetik el, ami így az utakról felverődő por, az otthoni és ipari égetés, illetve az autók okozta károsanyag-kibocsátás mellett jelentősen hozzájárul a légszennyezéshez az országban.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelentése alapján a Föld népességének körülbelül 90%-a lélegez be szennyezett levegőt, évente 7 millióan halnak meg a szmog okozta szívrohamban, agyvérzésben, légúti betegségekben vagy rákban. India egyike a föld legszennyezettebb levegőjű országának, ahol 1,2 milliárd ember lélegez be naponta szennyezett levegőt, és 1,1 millió ember hal meg évente a szmog okozta betegségekben.
A légszennyezettség egyik fő kiváltó oka a rizs betakarítása után a növény visszamaradt szárának elégetése. Észak-Indiában, Új-Delhiben és a környező városokban évente körülbelül 39 millió tonna mezőgazdasági hulladékot égetnek el a hulladék költséghatékony kezelése, valamint a nyári és téli betakarítás közötti rövid idő miatt. Az IKEA célja, hogy a helyi termesztőket fenntarthatóbb működésre ösztönözze, hosszú távon pedig megszüntesse az égetést azzal, hogy a rizs szárából használati cikkek előállítására alkalmas alapanyagot készít.
Az IKEA évek óta azon dolgozik, hogy a gazdasági növekedés mellett pozitív hatással legyen az emberekre és a környezetre, csökkentse a működése során keletkező károsanyag-kibocsátást, és termékei gyártásához felhasználjon olyan alapanyagokat, amelyek közrejátszanak például a levegő szennyezettségében.
Az Indiában elégetett mezőgazdasági hulladék felhasználása mellett a svéd lakberendezési vállalat például a titánium dioxid felhasználásával az otthoni levegőt tisztító függöny, illetve más légtisztító berendezéseken dolgozik, és folyamatosan kutatja azokat az újabb, főként tévesen hulladékként kezelt alapanyagokat, amelyekből használati cikkeket készíthet.
Csak így tovább!