Ingvar Kamprad sikeres iskolai tanulmányaiért, az édesapjától kapott pénzből 17 évesen, 1943. július 28-án saját vállalkozásként alapította meg az IKEA-t. Kezdetben tollat, pénztárcát, képkeretet, asztali futót, órát, ékszert és nejlonharisnyát árult alacsony áron. Az IKEA ma a világ legnagyobb lakberendezési vállalata, amely a tavalyi évben mintegy 1 milliárd látogatót fogadott és 200 000 munkatársat foglalkoztat világszerte. A évforduló alkalmából különleges kollekcióval és lapra szerelt múzeummal készül a vállalat.
(Felső kép: Ahol az IKEA-t alapították 1943-ban)
Ingvar Kamprad 1968
A svéd lakberendezési vállalat az alapítást követő ötödik évtől, 1948-tól árul bútorokat is, melyeket a közeli erdőkben tevékenykedő helyi gyártók készítettek, 1951-ben megjelenik az első IKEA katalógus.
Az első IKEA áruház 1958-ban nyitotta meg kapuit Älmhultben, ahol jelenleg az IKEA Múzeum található. Akkoriban egész Skandinávia legnagyobb lakberendezési áruházának számított. A 6 700 m2-es áruház még egészen máshogyan festett: ugyan a bútorok már akkor lapra szerelt csomagolásban voltak kaphatók, de étterem és önkiszolgáló raktár sem volt.
Az IKEA első étterme 1960-ban nyílt, miután az alapító, Ingvar Kamprad észrevette, hogy több látogató azért hagyta el az áruházat vásárlás nélkül, mert megéhezett. A nagy népszerűség okán vált az étterem az IKEA koncepciójának részévé, tavaly csak Magyarországon több mint 2,9 millió vendéget fogadott a három áruház.
Az önkiszolgáló raktár az 1965-ös stockholmi, 31 000 m2-es áruház nyitásával vált szintén a koncepció részévé.
1982-ben Ingvar Kamprad a dinamikus fejlődés és az IKEA koncepciójának védelme érdekében franchise rendszer kialakítása mellett döntött, így jött létre az IKEA Csoport, és az első franchise vállalat, melyet további 11 követett. Az IKEA Csoportnak 29 országban, köztük Magyarországon vannak tagjai, és mára 355 áruházat működtet, a világon összesen jelenleg 49 országban 419 IKEA áruház várja a látogatókat. Az első IKEA FAMILY tag 1984-ben csatlakozott a mára a világ legnagyobb lakberendezési klubjának számító közösséghez. Több mint 100 millió tagot számlál, ebből csak Magyarországon 817 ezren csatlakoztak.
Az első magyarországi IKEA áruház 1990. március 21-én nyílt, az archív híradó-tudósításon olyan termékek is láthatók, melyek a mai napig elérhetőek. 1991-ben esküvőt is tartottak az Örs vezér téri IKEA áruházban, a pár nászajándékként egy KLIPPAN kanapét kapott az áruháztól. A házaspár egyik tagja az IKEA dolgozója volt. Az IKEA Magyarország két további áruházat nyitott mostanáig, a budaörsi (1999. 08. 25.) és a soroksári (2017. 06. 14.) áruházakkal együtt összesen 1081 munkatársat foglalkoztat. A tavalyi évben 61 milliárd forintos nettó árbevételt ért el a cég, köszönhetően a több mint 3,1 millió vásárlójának.
A családdal, majd később barátokkal rendszeres látogatói voltunk, aztán amikor bloggerkedésre adtuk a fejünket, még szorosabb lett a kapcsolatunk az IKEA-val. A mi legkedvesebb emlékeink között egyértelmű első helyezést ér el az IKEA nyitottsága, aki a nagy magyar bloggerboom idején az elsők között volt, aki a külföldi trendekhez hasonlóan hajlandó volt komolyan venni a hazai bloggereket, és rendszeres időközönként meghívni őket a különböző sajtóeseményekre. Mindez persze önmagában nem lett volna elég ahhoz, hogy teljesen belopják magunkat a szívünkbe, de mivel mindig elképesztő vendégszeretettel, széles mosollyal, jó kedvvel, kedves és baráti szavakkal, érdekes témákkal, és nem utolsósorban sok-sok finomsággal fogadtak minket, képtelenség lett volna nem imádni őket.
Ráadásul az elmúlt években sosem lankadt a figyelmünk és a lelkesedésünk, hiszen az IKEA mindig szolgáltat valami különlegességet. Mondhatni sosincs pihenés, minden negyedévben egy-két letisztult és egyszerű, vagy éppen fiatalos, vidám és vibráló kollekcióval jelentkeznek, melyek közül a kedvenceink a különböző designerekkel történő együttműködések eredményei, az így megszülető limitált kollekciók. Legkedvencebb kedvencek a gyerekrajzokból készített plüssjátékok, de ugyanennyire imádjuk az IKEA ART EVENT sorozatot (ami idén sajnos nem volt, de jövőre ismét várható valami nagyon izgalmas), Walter Van Beirendonck kollekcióját, és a vidám és energikus STUNSIG és a SPRIDD kollekciókat. Ezeket állandóan elérhető kollekciókká tennénk, ha lenne ráhatásunk a folyamatokra.
Alapítása óta számos ikonikus terméket hozott divatba az IKEA: a világ szinte minden otthonában volt már legalább egy LACK asztal vagy KLIPPAN kanapé. A BILLY polc, melyet az 500 főt foglalkoztató soproni IKEA gyárban is gyártanak, az áruházlánc legnépszerűbb terméke, az IKEA minden 10. másodpercben elad egyet belőle. Az IKEA elmúlt és elkövetkező 75 évét bemutató tárlata, a lapra szerelt múzeum az áruházak előtt tekinthető majd meg 2019-ben és lesz elérhető minden látogató számára.
A 75. születésnapra egy különleges, retrospektív kollekcióval készült a cég, ami a GRATULERA nevet viseli, és az IKEA legnépszerűbb termékeit gyűjti egy csokorba. A sorozat termékei különféle stílusokat mutatnak be: a sötét fából készült klasszikus daraboktól az élénk színű játékos termékeken át a letisztult, természetesen hatású skandináv stílusig. A kollekció augusztustól, három részletben, három különböző időpontban lesz elérhető az áruházakban, megidézve az 50-es és 60-as, 70-es és 80-as, 90-es és 2000-es évek lakberendezési trendjeit.