Talán sokan emlékeztek még arra, hogy pár hónappal ezelőtt az HBO felkért minket az Aranyélet című sorozatuk kiadós elemzésére a lakberendezés és a design szemszögéből. A kérésnek eleget tettünk, sőt a tavalyi év legizgalmasabb projektjévé nőtte ki magát ez a feladat, amelyet végül két bejegyzésben jelentettünk meg a Manzárd Cafén. Az együttműködés olyan jól sikerül, hogy újra felkértek minket egy hasonló vizsgálódásra.
Február 15-én startol az HBO új saját gyártású sorozata a Bakelit (Vinyl), amely ’70-es évek szextől, drogoktól és rock'n'rolltól sűrű világába enged majd betekintést egy lemezkiadó vezetőjének szemén keresztül., és amelynek alkotói között megtalálhatjuk az Oscar-díjas Martin Scorseset (Taxisofőr, Dühöngő bika, Nagymenők és megannyi film rendezője), a Golden Globe-díjas Mick Jaggert és az Oscar-díjra jelölt Terrence Wintert (A Wall Street farkasa, a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó és a Maffiózók forgatókönyvírója), főbb szerepeit pedig Bobby Cannavale (Gengszterkorzó, A Hangya, Danny Collins, A kém, Lovelace), Olivia Wilde (Dr. House, Tron: Örökség), Juno Temple (Fekete mise, Távol a világ zajától, A sötét lovag – Felemelkedés), Ray Romano (Szeretünk, Raymond!, a Jégkorszak rajzfilmek mammutjának eredeti hangja) és James Jagger (Mick Jagger fia, a filmbeli zenekar, a Nasty Bites frontembere) játsszák.
Ugye nem meglepő, hogy természetesen igent mondtunk a felkérésre, amely az Aranyélethez hasonló, stílust, designt érintő analizálgatásról szól.
A Bakelit első részét - mely közel kétórányi észvesztésre hívja a nézőket a szex, a drogok és a rock 'n' roll bermuda-háromszögében - Scorsese rendezte, csak úgy mint annak idején a Gengszterkorzó nyitányát is, azonban nem ez az egyetlen szál, amellyel a két sorozat kötődik egymáshoz. A mindkét szériát showrunnerként és íróként is jegyző Terence Winter elárulta, hogy a Bakelit már közel egy évtizede tervben volt. „2007-ben hívott fel ezzel az ötlettel először Martin, aki csak annyit mondott, hogy egy zenei projekten dolgozik Mick Jaggerrel, és hogy szeretnék-e beszállni? Csak annyit tudtam kinyögni, hogy uhh, persze."
A korai tervek szerint nem is sorozat lett volna a Bakelit, hanem egy közel háromórás, epikus film, amely a könnyűzene 40 éves periódusát ölelte volna fel, ám az időzítés nem volt éppenséggel a legmegfelelőbb. 2008 körül már kezdett sínen lenni a projekt, amikor is a gazdasági válság keresztbe tett nekik, és egy nagyszabású zenés mozi a lemezkiadás fejlődéséről és viszontagságairól már nem tűnt olyan jó ötletnek. Ekkor került képbe viszont a Gengszterkorzó, amelynek éppen a nagy gazdasági világválság előzményei, kirobbanása és utóhatásai adták meg a társadalmi díszletet. „Úgy gondoltuk, hogy ha már úgyis fejlesztés alatt áll a Boardwalk Empire, inkább azt kellene átgyúrnunk sorozattá, és mint kiderült, ez remekül működött is" - mondta el Winter.
A legendás maffiózókat felvonultató sorozat 2014-es fináléjával azonban végre Winter és Scorsese is szabaddá vált, így immár minden figyelmüket a Bakelitnek szentelhették, amelynek végül szintén változtattak a formátumán, és inkább a kis képernyőn, az HBO égisze alatt hozták tető alá a projektet. A történet az American Century nevű lemezkiadó körül bonyolódik, amelynek főnöke, Richie Finestra (Bobby Cannavale) szinte a semmiből hozta létre anno a céget, ám a jelenlegi drog- ás alkoholproblémái miatt a vállalat csillaga egyre inkább leáldozóban van, hiába próbálnak annak munkatársai (Ray Romano, Juno Temple, Max Casella, P. J. Byrne) minden tőlük telhetőt megtenni, hogy megpróbáljanak lábra állni. A sztori a korszak összes mocskos jogi, könyvelési és tárgyalási technikájába betekintést ad, ami csak előfordult a zeneiparban, az előadók átverésétől és kizsákmányolásától kezdve a könyvelés manipulálásáig bezárólag.
Richie feleségének, Devonnak (Olivia Wilde) és a feltörekvő Jaime Vine-nak (Juno Temple) szerepében erős női karaktereket is kapott a sorozat, noha a Led Zeppelin-éráról írott könyvekben sokszor vagy grupikként vagy elhódítandó trófeaként ábrázolták inkább a nőket. „Én úgy érzem, hogy a nők rendkívül céltudatosak, bátrak és rettenthetetlenek - mesélte Temple, aki az asszisztensi pozícióból feljebb lépni kívánó lányt alakít a lemezkiadónál. - Terry [Winter - a szerk.] biztos kézzel vezeti végig a női karakterek történetívét is, akik legalább olyan fontos részei lesznek a sztorinak, mint a férfiak. Végig megvan az egyensúly."
Persze Winternek a kisujjában van a szakma, hiszen minden idők egyik legjobbnak tartott sorozatában, a Maffiózókban is vezető-forgatókönyvíró volt már, és Emmy-t is kapott, A Wall Street farkasának szkriptjéért pedig Oscarra is jelölték. „Mindig őszinte vagyok, ha történetmesélésről van szó. Nem szeretem az egyik vagy a másik oldal megvilágításába helyezni a dolgokat, vagy bármit elmismásolni. Én csupán a közönség elé tárom a tényeket, és hagyom, hogy ők döntsék el, hogy mit gondolnak jónak vagy éppen rossznak. Nem foglalok állást. A valóságot mutatom meg, ahogy a dolgok akkoriban történtek, onnantól pedig mindenkinek a maga tisztje eldönteni, hogy mi a véleménye arról."
A Bakelit február 15-től hétfőnként lesz látható az HBO-n és az HBO GO-n. Várós! A poszt elején említett Bakelit-elemzés pedig nemsokára érkezik majd!