Melyik szín áll legjobban egy városnak? A valójában pofonegyszerűen megválaszolható kérdés nem csak a város, tájépítészek és urbanisztikával foglalkozó szakemberek régi dilemmája, de ma már egyre több civil, egyszerű városlakó fejében is megfogalmazódik. A városban sétálva tapasztalható: az elmúlt években az emberek egyre erősebb késztetést éreznek arra, hogy valami zölddel töltsék fel közvetlen életterük mini-foghíjtelkeit, ami örvendetes, exponenciálisan fejlődő környezettudatosságra utal.
Kicsit nagyobban gondolkodva a függőleges kertek, városi gazdálkodás, gerilla-kertészkedés csak néhány azok közül a Green City alapú valódi városzöldítési megoldások közül, amelyek a közelmúltban végre idehaza is – igaz, egyelőre nem olyan látványos módon, mint például Londonban – mindennapi életünk részévé váltak.
Tömegközlekedő kertekről egy chicagói kezdeményezés kapcsán írtuk már, a tavalyi évben megvalósult, a maga nemében egyedülálló projekt attól más, hogy a spanyol Marc Grañén egy mostanáig figyelmen kívül hagyott, ám összterületében közel sem elhanyagolható felületet vett célba. A városi ökoszisztéma vérkeringéséből eddig ki tudja mi okból kifelejtett, az utasmozgatás egyik alappillérének számító buszokat, pontosabban azok kihasználatlan tetejét. A koncepció fejben ugyan megvolt, a barcelonai tájépítésznek mégis az az ötlete támadt, hogy az ügyben kikéri 6 és 9 éves gyerekeinek tanácsát is. Jól tette. A kölkök az alábbi tanulmányt tolták be apjuk orra alá.
A PHYTO KINETIC nevű kísérlet helyszínének Marc a Barcelonától ötven kilométerre északra fekvő Girona utcáit szemelte ki, ahol a tető/vízszigetelésben régóta nagy tapasztalatokkal bíró Grupo IRACO cég által kifejlesztett AQUAPRO SkyGardens rendszert vetették be. A szakszerű szigetelést követően a közeli palántaoviból származó pozsgás, évelő-és gyógynövények a tengerparti városban közlekedő buszok egyikének tetején kötöttek ki.
AQUAPRO SkyGardens – PHYTO KINETIC
A busz tetején elhelyezett hét centiméteres hidroponikus hab sokkal könnyebb, mint a talaj és így nem terheli meg vészesen a buszok tetejét, egyben rendkívüli képlékenységének köszönhetően bármilyen formájú tetőre könnyen telepíthető. A sedum-szőnyeg öntözését a busz légkondicionálója által termelt kondenzvízzel oldják meg, amely egyébként csak lecsordogálna az úttestre, hűvösebb időjárás esetén egy speciális autómosóba gördülés a megoldás. Annak érdekében, hogy fékezéskor a kert ne az elöl haladó autókon landoljon, a habpaneleket mikroperforált rozsdamentes lemezekkel rögzítik. A tető vízszigetelését pedig 80ºC-os polikarbamid felvitelével oldják meg, amely 10 másodperc száradás után tartósan vízhatlanná teszi a fémtetőt.
Making of videó
Az alkalomhoz illően zöldre festett Phytokinetic Bus a tesztidőszak alatt aztán minden előzetes várakozást felülmúló eredményeket produkált. Amellett hogy tovább javított az amúgy sem gyenge városképen (making of video), alacsonyabb CO2 kibocsátást is produkált, továbbá a nyári forróságban közlekedő menetrend szerinti járatokéhoz képest 3,5 º C fokkal hűvösebb is volt a belsejében. Valljuk be, az egyéb nyilvánvaló pozitív hatások mellett, már ezek is elég meggyőző érvek a „virágosbuszok” mellett...
via: urbangardensweb