A japán ember a természeti jelenségekben, a dolgokban magát a tárgyat és a benne feltételezett szellemet egyformán imádja. A természetet benépesítő "kánik” (szellemek) egyenrangúak a dolgokkal, amelyeket laknak. Ez a viszony kézzel tapinthatóan, minden erőlködés nélkül jelen van a hétköznapokban. A mitológia átadása nem kizárólag a sulik törióráira korlátozódik, olajozottan működik az örökség közvetítése apa és fia között is, olyan egyszerű ceremóniák formájában, mint egy tradicionális evőpálcika, vagy papírvágókés tenyérbe nyomása. Ez arrafelé a mindennapok rutinja...
Ikuo Maeda kezébe még főiskolai tanulmányai megkezdésekor adta édesapja azt a bizonyos papírvágókést, ami egész későbbi pályafutását befolyásolta. Szintúgy az evőpálcika, melyről egy interjúban Maeda azt nyilatkozta: „ez a végtelenül egyszerű tárgy tökéletesen illeszkedik az emberi kézbe. Azt hiszem az esztétika mellett tervezője nagy figyelmet fordított arra is, hogy mi japánok vagyunk az egyetlenek a világon, akik mindent ezzel a két pálcikával eszünk.”
Hol máshol, mint a hagyományos japán étkezőasztalon, a kotacuron a sushit, magától értetődően Kikkoman szójaszósszal ízesítve. A kapcsolódási pont mégsem ez. Erős érzelmi kölcsönhatásba Maeda a második világháború idején a japán haditengerészet által kifejlesztett adagolóval, az 1961 óta változatlan ikonikus csepp sziluettel került.
A mesének innentől van egy üveghegyeket, evőpálcikát, papírvágókést, soy-sztorit meg néhány évtizedet magában foglaló, a Mazda hiroshimai főhadiszállásáig tartó organikus íve. Több mint tíz éve Ikuo Maeda innen vezényli a cég globális dizájnrészlegét. Ahol az idei év is a KODO jegyében telik.
A „Mozgás Lelke” formanyelv alapja hivatalosan megerősített források szerint a vadon élő állatok mozgásából merítkezik. A filozófia karosszériába öntése a Mazda 6-nál jobban nem is sikerülhetett volna. Erről érdemes lenne amúgy gyorsan közvéleményt kutatni a „pirospontosok” háza táján, ahol a KODO modell vitte el a pálmát, amit követően aztán már senkinek sem okozott meglepetést a 2013. évi Világ Legszebb Autója (2013 World Design Car of the Year) döntőjében való kivalló helytállás sem.
Az idei évben azonban nem ez volt az egyetlen zajos siker, mely részben a Kikkoman flakon emlékéhez köthető. A tavaszi Milánói Dizájn Héten az a KODO szék váltott ki komoly visszhangot, melynek környezetet stimuláló, kritikusok által ergonómiailag megkérdőjelezett formáját sokan szkepticizmussal szemlélték, majd mikor a premiert követően Meada-szan felállt, a provokatív ülőalkalmatosságban átadva helyét, a fanyalgók meg belenyalhattak, mint angolok a pudingba, azonnal szanaszét foszlott minden kételyük, és elkezdtek odaálmodni a karácsonyfájuk alá a saját KODO széküket...
A szépség iránti szenvedély, az energiákkal és érzelmekkel való kurázsitól sem mentes játszadozás köszön vissza az idei év harmadik nagy dobásában, az új Mazda 3-ban is, amit Maeda a következő szavakkal kötött be a „soul in motion” KODO ethoszba: „hisszük, hogy a megközelítés ösztönzőleg hat a következő generációs Mazda autókra.” Habár személyes tapasztalatok hiányában – tesztvezetést egyéb kötelezettségek miatt ki kellett hagynunk – a fotókra vagyunk kénytelenek hagyatkozni, ami azonnal szembetűnő, az a karosszéria kettőssége.
A laikus blogger egy beluga báját vélte összegyúrva felfedezni benne Bagira robbanékonyságával. Ezt személyiség típusra lefordítva (szigorúan Jung koordináta rendszerében) a hiperérzékeny csúcsragadozó jutott eszünkbe. Az mondjuk eléggé fáj, hogy a bennünk ragadt rosszcsont nem tombolhatta ki ösztöneit a szépen ívelt motorháztetőt – holott nagyon adná –, csúszdának használva, hogy nem volt módunk centiről centire végigtapogatni a formás, hátsó kerekek fölött vérszomjasan domborodó idomokat. De sebeket tépett fel az is, hogy a felajánlott próbavezetést elmulasztva, az ösztönlény énünk nem szeghetett meg a 3-as volánja mögött átlépésre váró sebesség határokat.
A randi ugyan elmaradt, közvetett benyomásaink alapján, igaz – Aston hívők féltégláinak kereszttüzében – mégis magabiztos a vélemény: nagyon nem lennénk meglepve, ha a Maeda team új Mazda 3-sa alapfelszerelésként tűnne fel a közeljövő Bond mozijaiban.