Egy közel három évvel ezelőtti riportban a cikk szerzője teszi fel a régi és eddig megcáfolhatatlannak vélt magyar mondással kíséreteties párhuzamban álló kérdést: "How to Build a Small Empire from Worm Droppings?" A válaszon jómagam is régóta rágódom, ám egy néhány nappal ezelőtt kapott levél úgy tűnik, végre a markomba nyomta a - meggyőződésem -, helyes választ, egyúttal a kézzel foghatóan bevált siker receptjét, amit - persze ismét az óperenciás tengeren túl -, de egy magyar srác ért el...
A levélből:
„Sziasztok! German Dani vagyok a TerraCycle program igazgatója. Lehet hallottatok már rólunk, de biztos ami biztos írok inkább. A TerracCycle egy amerikai cég, amit egy magyar srác, Tom Szaky alapított,
a profilunk az újrahasznosítás. Olyan anyagokat gyűjtünk vissza, amelyek a köztudatban nem vagy nehezen újrahasznosíthatól. (pl: csokicsomagolás, rágógumi, pelenka, cigaretta csikk).
A TerraCycle siker-recept röviden [érdemes ám odafigyelni!!!]:
A TerraCycle már 22 országban futtat ilyen típusú programokat és a Föld napján elindítottuk az első magyarországi programot is. Ennek a keretein belül csokicsomagolást lehet hozzánk díjmentesen visszaküldeni. Majd mi adományozunk a gyűjtőnek 2 Ft-ot minden csokicsomagolásért, a gyűjtött adományt pedig felajánlhatják egy tetszőlegesen választott alapítványnak, nonprofit szervezetnek.
Arra gondoltam, hogy ha érdekel a téma átküldenék egy sajtóközleményt és ha úgy gondoljátok kirakhatnátok a FB-re vagy a blogotokon lehozhatnátok. Mivel elég sokan követnek titeket, biztos vagyok benne, hogy sok emberhez eljuthatna az üzenet. Jelenleg az a fontos számunkra, hogy minnél többen elkezdjék a gyűjtést.”
Persze ez nem volt kérdés számunkra, sőt! Örömmel számolunk be minden hasonló kezdeményezésről, ráadásul a levél is kapóra jött, hiszen alig néhány héttel ezelőtt startolt el itthon a TerraCycle legújabb projektje!
Bezöldül a „Milka-lila” - Mostantól a magyar fogyasztók a csokicsomagolás-gyűjtéssel is óvhatják a környezetet
BUDAPEST 2012. május - Magyarországon elsőként indít gyűjtőprogramot csokoládé csomagolóanyagok újrahasznosítására a Kraft Foods vezető márkája, a Milka. A TerraCycle-lal közös program olyan hulladék anyagok gyűjtésére buzdít minden vállalkozó kedvű szervezetet és magánszemélyt, melyek eddig nem, vagy csak nehezen voltak újrahasznosíthatók.
A Milka Csokoládé Brigád névvel indított akció célja, hogy a feldolgozott csokoládépapírok újrahasznosításával új, zöld és fenntartható termékek kerüljenek forgalomba. A gyűjtőprogram nemcsak környezettudatosságra és takarékosságra késztet, hanem egyúttal jótékonykodásra is lehetőséget nyújt a brigádok számára. A csomagolóanyagok visszaküldésének ösztönzése céljából ugyanis a beküldött csomagolások után a Milka és a TerraCycle pénzadományt juttat el a programban résztvevők által megjelölt non-profit intézményekhez
A csoki nem csak finom lehet, de csomagolása hasznos is. Ez az elgondolás vezérelte a Milka csokit és a TerraCycle-t, amikor életre hívták a Milka Csokoládé Brigád elnevezésű új programot. A csokoládé elfogyasztása után nemcsak a kellemes íz-élmény marad meg, hanem a csomagolás is. Ha ezeket a zömében műanyag-alapú csomagolóanyagokat nem a szemétbe dobjuk, hanem minél nagyobb mennyiségben visszagyűjtjük, a TerraCycle száz százalékig képes azokat újrahasznosítani! Az eredeti Milka csomagolásokból így aztán újszerű, környezetbarát termékek készülhetnek: műanyag használati tárgyak, táskák, hátizsákok, irattartók, stb. A teljes körű „recycling” a „legzöldebb” hulladékkezelési módszerek közé sorolható, és alternatívát kínál a hulladékégetés vagy a hulladéklerakás gyakorlatával szemben.
A környezettudatos gondolkodás mellett a jótékonyság is kiemelt szerepet kap a Milka Csokoládé Brigádok életében. A fogyasztók számára a programban való részvétel teljesen ingyenes (a csomagküldés költségeit a TerraCycle és a Milka vállalja át), sőt minden egyes beküldött csokoládécsomagolás után a Milka 2 forintot ír jóvá a gyűjtők számláján. Az összegyűlt pénzt a brigádok felajánlhatják az általuk kiválasztott nonprofit szervezet számára. A programra magánszemélyek, vállalatok és szervezetek egyaránt ingyenesen regisztrálhatnak a TerraCycle weboldalán.
A TerraCycle több mint 30 világmárkával dolgozik együtt az Amerikai Egyesült Államokban olyan használt csomagolóanyagok és termékek gyűjtésében (chipses zacskó, édességcsomagolás, italos zacskó, írószer, fogkefe, stb.), amelyek máskülönben a hulladéklerakókba kerülnének. A gyűjtött hulladékból újrahasznosított anyagok és termékek készülnek, amelyeket az interneten vagy a legnagyobb áruházakban értékesítenek aztán.
A hulladékot a TerraCycle Brigádprogramok keretein belül gyűjti. A Brigádok minden visszaküldött csomagolóanyag után 2 forintot kapnak. A Brigádok maguk rendelkezhetnek arról, hogy az összegyűjtött csokipapírok után kapott pénzösszeget mely jótékony szervezetnek utalja át a gyűjtőprogram szervezője. További információ a TerraCycle oldalon található.
„A TerraCycle megalapítása óta az volt az álmom, hogy a szülőhazámban is elindíthassam a vállalatot” mondta Tom Szaky, a TerraCycle alapítója és vezérigazgatója. „Izgatottan várom legfőbb, világszintű partnerünkkel, a Kraft Foods-szal való újabb együttműködésünk indulását. Örömmel tölt el, hogy Magyarországra hozhatjuk gyűjtőprogramunkat és újrahasznosítási megoldásainkat is!”