A városképet nemcsak a látványos épületek, high-tech irodaházak és lakóparkok alkotják, hanem a hétköznapi élet egyszerű kellékei, mint például a járható útburkolat, a tiszta aluljáró, a használható köztéri pad és az enyészettől megóvott korszerű buszmegálló.
A gyakran kaotikus nagyvárosi forgalom a tömegközlekedésre is negatív hatással van, ezért az unalmas várakozás a lepukkant buszmegállókban szinte mindennapjaink részévé vált.
Egy város arculatát ezek az „apróságok” határozzák meg, melyek erős kihatással vannak az ott lakók hangulatára és a turisták városról alkotott véleményére. Vannak helyek, tőlünk nem is olyan távol, ahol a modern köztéri design már nemcsak egy tiszta, használható egységet jelent; hanem egyre inkább légkondicionált, napelemes vagy éppen internetes információegységgel felszerelt megállókat, amely stílust teremt és evvel közízlést alakít.
Mai példánkban Firenzében, ahol megoldást találtak erre a hangulat romboló napi rítusra és formatervezett, interaktív, 2.0 iBuszmegállókkal örvendeztették meg a tömeg közlekedni vágyókat. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) szakemberei egy olyan parametrikus és rugalmas kommunikációs rendszert fejlesztettek ki, melynek elsődleges célja a nagyvárosok utazóközönségének információval történő maximális kiszolgálása, és nem titkoltan szórakoztatása is.
Giovanni de Niederhausern a fejlesztő csapat vezetője szerint, minden tekintetben sikeresnek tekinthető az elkészült "EyeStop" prototípus gyakorlatban való kipróbálása. Az emberek, főleg a fiatalabbak néhány nap alatt megtanulták kezelni a hatalmas átlátszó e-Ink érintésérzékeny kijelzőket.
Sőt, abban a néhány utcában, ahol már működnek ezek a multifunkciós interfészek, a szerves részként funkcionáló wifi-nek, valamint a teljes internetezés élményét nyújtó multitouch felületeknek is köszönhetően, saját mikróközösségek kezdenek kialakulni körülötte. A hatalmas transzparens felületeken folyamatosan jelennek meg a legkülönfélébb információk az aktuális menetrendtől kezdve a környezetszennyezettségi adatokon át egészen a legfrissebb hazai és nemzetközi hírekig. A kijelző megtervezésekor arra is ügyeltek, hogy különböző fényviszonyokban is jól használható legyen a szerkezet, fejlesztését a firenzei városi buszvállalat, az ATAF támogatta.
Természetesen a reklámokat sem ússzuk meg. A megálló üvegfalain állandóan változó és mozgó hirdetések talán a „Minority Report”-ból lehetnek ismerősek. Az iBuszmegállók abszolút energiatakarékosak, hiszen a teljes rendszert napenergia hajtja meg.
A tesztidőszak letelte után...
...valamikor 2010 októbere után várható a teljes hálózat élesítése, Firenzében...
Konklúzió? A kényszeres ácsorgás rossz hatással van a pszichére, ezért a teljesítőképességre is, akár tanulásról, akár munkáról van szó, ezért össztársadalmi érdek és mindenképpen követendő példa a hazai buszmegállók kettőpontnullásítása!
forrás: Solidsmack, CNET