Minden városnak megvan a maga bálnája. Budapestnek jutott egy hányattatott sorsú Bálna, leánykori nevén CET, meg Zaha Hadid blobja a Szervita térre megálmodott „óriás vizicsiga”, aki megunva a paradigmaváltásra képtelen, önmagát progresszívnek tartó hazai építészszcéna egy szeletének máig visszhangzó sikolyát – villámgyorsan húzta el fővárosunkból a csíkot. Aztán van egy Graznak is, ahogy a helyiek nevezik a „Friendly Alien”...
A stájer főváros 2003-ban átadott új kulturális központját, a Kunsthaus Graz biomorf épületét Sir Peter Cook és Colin Fournier jegyzi. A külső héjon elhelyezett 930 darabból álló fotovoltaikus, számítógép által vezérelt mátrix az építészet és a média-technológia egyedülálló fúziója, a város brutális méretű interaktív képernyője.
Az amorf kék buborék meglepően harmonikusan illeszkedik a kulturális örökség részét képező, védettnek nyilvánított történelmi városközpont évszázados épületei közé. Mára nem csak az egyszerű grazi népek büszkék rá, de a kötelezően szkeptikusok is megbékéltek a „barátságos idegen” látványával.