Csatlakozva Darqo előző posztjához, illetve folytatva a gondolatmenetét, hozzátenném: a méltán világhírű magyar elődök által a 18.-19.században elindított magyar ipari és innovációs forradalom – évszázadokat átívelő folyamata – minden ellenkező híreszteléssel szemben a látszat ellenére zajlik ám ma is!
A korabeli lángelméknek sem volt egyszerű a dolguk, hiszen az újításokat hagyományosan és kínosan nehezen befogadó, de azokat inkább elutasító hazai közeg állandó akadályokat emelt útjukba, és sajnos nincs ez másképp ma sem. Közhely bár – ennek ellenére úgy gondolom büszkék lehetünk rá –, hogy mi magyarok egyszerűen képtelenek vagyunk nem kitermelni a különböző korok aktuális zsenijeit...
Igaz, továbbra is hihetetlen energiákat felemésztő szélmalomharcok árán, de a progresszió mai „donkihótéi”, most is céltudatosan és kitartóan teszik a dolgukat, mégpedig itt körülöttünk. Komoly elhivatottság nélkül persze ma sem megy, de a szombathelyi grafikus-formatervező Raffai Dávid ennek szerencsére nincs hiányában. Sőt!
Fiatal kora (25 év) ellenére a BMW számára készített SNUG tanulmányautónak köszönhetően ma már szakmai körökben is ismerősen cseng a neve. Újabban pedig egy elképesztő formavilágú velomobil, a találóan MANGALICANGA nevű koncepció utolsó fázisain dolgozik.
forrás: behance.net/raffaidavid, rajzolda
Raffai Dávid
A torinói Istituto Europeo di Design járműtervező szakán végeztem 2008-
ban. Diplomamunkám a BMW Csoporttal együttműködésben készült és BMW Snug nevű
koncepcióm kivívta a bajor márka formatervezőinek (többek között Chris Bangle-nek) az
elismerését. Terveimben az emberi problémák megoldására koncentrálok, ezenkívül
fontosnak tartom a környezetünkkel való harmonikus együtt élést, akár városi szinten is.
Terveim több pályázaton és kiállításon is sikeresen szerepelt. BMW Snug nevű munkám
számos külföldi kiállítás mellett 2009-ben a Magyar Formatervezési Díjon is a kiállított
alkotások között volt.
Az iskola befejezése után járműtervezéssel és grafikai munkákkal foglalkozom, jelenleg
Mangalicanga nevű velomobil ötletem gyártásra érett verzióján dolgozunk.
BMW Snug
A Snug koncepció, közösséget próbál teremteni: egyszerű, kedves tárgy, azoknak az embereknek, akik nagyra becsülik az emberi kapcsolatokat, akik különböznek gondolataikban, érzéseikben a többiektől. Az érzelmek ezen sokszerűsége adja az önkifejezés lehetőségét, kialakítva egyfajta jólétet, boldogságot. Ezen problémák megoldását kínálhatja a Snug: közösségi téret biztosít a tárgybelsőben, kívül utcabútorként funkcionál, valamint vásznat ad egyéni elképzeléseink, álmaink megvalósításához, egy külső, szabadon változtatható felülettel, ahová közösen festhetünk, rajzolhatunk ujjunkkal, legális helyet biztosítva ezzel az utca művészeteknek is...
MANGALICANGA
Két üléses burkolt velomobil koncepció ami megadhatja a választ az emberek közlekedési problémáira az egyre növekvő városokban. Mivel a két ülés egymás mögött helyezkedik el, ez lehetővé teszi, hogy a jármű nagyon keskeny legyen, így egy sávban akár kettő is elférhet egymás mellett, kisebb területet elfoglalva, valamint lehetőség van arra is, hogy kerékpárúton használjuk.
Hajtásáról elektromotorok gondoskodnak, az akkumulátor töltését pedig vagy hálózati töltővel, vagy a beépített napcellák segítségével oldhatjuk meg. Emellett fontos szerepet játszik a lábhajtás, hiszen a mangalicangát akár, mint egy átlagos kerékpárt tekerhetjük is, ennek több jótékony hatása is van. Elsőként lehetőséget kapunk a mindennapi testmozgásra, így egészségesebbé válunk és a mozgás által felszabaduló endorfin boldogabbá is tesz minket. Másodsorban így lehetőség van egy valóban 0 károsanyag kibocsájtású közlekedés megvalósítására.
A külső forma, ami állva is dinamizmust sugall két fő részre bontható. Az egyik az alsó “csónak” rész, amiben az utasteret és a mechanikai elemeket találjuk, a másik a nagy, nyitható ajtó. A tetőelem szétszerelésével, nyitott változatot kapunk, ami nyáron sokkal kellemesebbé, sokkal nagyobb élménnyé teszi a közlekedést. A Mangalicanga biztonságosabbá is teheti a városi közlekedést, hiszen egy robogóhoz, vagy egy kerékpárhoz viszonyítva jelentősen nagyobb biztonságot nyújt.
Jelenleg a gyártásra érett verzió tervezése folyamatban van.