Blogger barátok


baantal.jpg

 

NESTON_logo_new2.png

A feketét itt is jól főzik

Import Kávé

Café Shop

IKEA hack, avagy a művész kezelésbe veszi a 40 éves BILLY-t (x)

IKEA hack, avagy a művész kezelésbe veszi a 40 éves BILLY-t (x)

2019. február 27. - Darqo

ph158740.jpg

Örömmel mondtam igent az IKEA felkérésére, miszerint volna-e kedvünk egyedivé varázsolni az idén 40. születésnapját ünneplő BILLY könyvespolc egy-egy darabját, de persze csak azért voltam ennyire bátor, mert a Manzárd csapatának tagja Antal "BAANTAL" Balázs művész, designer, aki képes arra, hogy ösztönös, bátor és egyedi stílusával rendhagyó küldőt varázsoljon ennek a méltán híres és sikeres, egyszerű és olcsó lakberendezési kiegészítőnek.

Az IKEA viszonylatában a BILLY széles körben ismert termék. Négy évtizeddel azután, hogy Gillis Lundgren megtervezte, a BILLY könyvespolc otthonok millióiban van jelen (akár több darab is). Manapság az okostelefonunkon annyi szöveget tárolhatunk, ami valaha egy nagy könyvespolcot megtöltött volna. Ez felveti a kérdést: ha a könyveink egyre inkább csak egyesek és nullák formájában léteznek a „felhőben”, vajon a BILLY elavult?

Rendszeresen végeztek finomításokat, valamint új színeket és bővített lehetőségeket bocsátottak rendelkezésre. Mégis, a BILLY könyvespolc-formula alapvetően már több mint egy generáció óta változatlan. És ez lehet az oka annak, hogy a BILLY olyan jól illeszkedik az emberek többségének az életébe. Egyre több időt töltünk online, mégis szükségünk van az „offline tartalmak” tárolására is. A fizikai tárgyak emlékeztetnek bennünket arra, hogy kik vagyunk és mit tudunk, még ha szükségünk is van ezek virtuális megjelenítésére is. Még ebben a digitális korszakban is a BILLY könyvespolc gyakran a legpraktikusabb kiindulópont.

ph158742.jpg

Vannak, akik azért vesznek meg egy bizonyos bútort, mert a bútorral együtt egy darabka történelmet és identitást is vásárolnak. Ha ilyen elemet átalakítunk vagy személyre szabunk, az csökkentheti az értéket. A fő tulajdonsága az adott polctól független és állandó. A BILLY inkább arról szól, ami belül van. Nem a tervező névjegye vagy a divatstátusza a fontos. A BILLY funkcionális, rugalmas és szerény tárolásra készült bútor. És ez a lényege. Az egyedisége attól válik láthatóvá, amit hozzáadsz. A BILLY egy egyszerű, de fontos dolgot képvisel: „Nézd meg belülről, mielőtt ítélkeznél!”

ph158744.jpg

Gillis Lundgren a kollégájáról, Billy Liljedahlról nevezte el a terméket, aki hangot adott egy „rendes” könyvespolc iránti óhajának. És valóban: épp, ahogy Lundgren akarta, a BILLY szinte bárkinek, sőt szinte mindenkinek való. Kortól, nemtől, érdeklődési körtől, meggyőződéstől függetlenül, a BILLY átível a határokon, mert csak egy nagyon alapvető feltételezéssel él rólad: hogy fontos könyveid vagy egyéb értékes tárgyaid vannak, amelyeket szeretnél szép rendben a közeledben tudni.

ph158746.jpg

A 40. születésnapjára a BILLY új színválasztékot és opcionális kiegészítéseket kapott, mint például polcokat, ajtókat és könyvtartókat. Ezáltal a BILLY jobban alkalmazkodik ahhoz, ahogyan az emberek ma élik az életüket. De akárhogyan is változik a BILLY,megjelenése, az eredeti elvek ma is helytállóak. A BILLY-nek mindig feladata volt, hogy előítéletektől mentesen szolgálja a tulajdonosát. Mindegy volt, hogy mit olvastál, csak „megfelelően” tárolhasd. Tehát bárhogy is néz ki egy BILLY kívülről, nem ismerheted a BILLY tulajdonosát addig, amíg meg nem nézed egy kicsit közelebbről.

ph158748.jpg

A BILLY-n nem szerepel a tervező névjegye. Pedig a tervező nagyon híres az IKEA világában. Gillis Lundgren egyike volt a legelső maroknyi alkalmazottnak, Ingvar Kamprad, az alapító pedig támogatta a BILLY ötletét. Lundgren megfizethető könyvespolca sokféle emberhez és sokféle lakótérbe illik. Lundgren tudta, hogy az emberek újabb BILLY elemeket akarnak majd, ahogy a könyvgyűjteményük nő. Tehát olyan időtálló stílusú terméket készített, amely a változó divatokon felülemelkedve folyamatosan az IKEA választékának sarokköve marad. Még akkor is, ha sajnos a könyvek időközben kevésbé lettek „divatosak”.

Miután megérkezett a születésnapos lakberendezési kiegészítőből az átalakításra szánt két példány, Balázs sokat gondolkodott azon, hogy vajon ugyanazt a mintát és stílust kellene-e megjeleníteni rajtuk, amelyet a tányérokon és az akvarellpapírokon is képvisel, egyfajta egységet létrehozva, valamint bemutatva, hogy a mintái bármilyen felületet egyedivé tehetnek, vagy induljon-e el teljesen más irányba és mutasson valami teljesen mást, mint amit idáig képviselt.

Végül amellett döntött, hogy új úton indul el, ami az első pillanatban nehéznek tűnt, aztán a közös gondolkodás eredményeként végül olyan alkotást hozott létre, amely a szokatlansága és egyedisége ellenére is a könnyed megvalósíthatóságot veszi alapul, így akár más is leutánozhatja, és ezzel saját képére formálhatja a saját BILLY könyvespolcát.

Balázs azokból a kellékekből dolgozott, amit otthon talált, különböző színű fonalak, színes papír és fekete szigetelőszalag, és egy olyan alkotást hozott létre, amely mint egy színházi díszlet, magára vonja a figyelmet, együtt él, hozzátesz és kiegészíti a főszereplőket, a különböző, általa készített dizájntárgyakat. A végeredményként létrejött performansz tökéletesen megfelel arra is, hogy a különböző kiállításokon, vásárokon bemutassa és képviselje a művészetét.

Balázs így írta le a munkafolyamatot:

Amikor megkaptam a lehetőséget a BILLY polc dekorálására az első gondolataim ezek voltak:

  • funkció megtartása,
  • már meglévő anyagok használata,
  • nem állandó/cserélhető dekoráció.

Imádom a színeket, alapvetően a munkáim során is rengeteg színt használok, és ezt a BILLY esetében sem szerettem volna másként csinálni. A polcrendszer egyszerű, puritán elemei, fehérsége pont jól kontrasztba állítható azzal az elképzeléssel, ami a fejemben volt. Személy szerint nagyon szeretek a szokványos színkombinációktól eltérni, szeretek elvileg egymáshoz "nem illő" színeket alkalmazni.

01.jpg

Szerettem volna már meglévő anyagokkal dolgozni, olyanokkal amelyek megtalálhatóak a háztartásomban, nem kell egy komplett bevásárlólistával elindulnom anyagbeszerző útra - mondhatni az újrahasznosítás gondolata is felmerült.

02.jpg

Emlékeztem korábbról, sok megmaradt fonalra, amit egy kedves munkatársam ajándékozott nekem, mikor köttettem vele a pulcsimat, desginerként pedig rengeteg és egyúttal mindenféle papír vesz körül, ezekből szintén maradt jókora mennyiség.......mindezek rögzítéshez pedig az általam imádott szigetelőszalagot választottam, ami nekem a ragasztók Windex ablaktisztítója. (Ha értitek mire gondolok...)

03.jpg

Ezután már csak azt kellett kitalálnom hogy hogy fogom felhasználni ezeket az anyagokat úgy, hogy megtartsam (némileg) a funkciót és mégis belevigyem saját magamat. Részemről a funkció kevésbé érdekes, ha egy tárgyra nézek, pontosabban fontos, de nem az első helyen van. Kövezzetek meg, de nekem nem lényeg, hogy valamit hogyan mosogatok el, vagy adott esetben hogyan veszek le/teszek vissza egy könyvet, vagy más tárgyat a polcról, sokkal fontosabbnak tartom egy adott tárgy szépségét, vagy a benne rejlő ötletet, esetleg mondanivalót. Nyilván amennyiben továbbra is használati tárgyként tekintek egy tárgyra, tartani kell egy bizonyos határvonalat ebben, de a "normális" határokat nemegyszer átléptem már a saját alkotásaimban.

04.jpg

Szóval így került a képbe az, hogy a különböző fonalak és papírok, ha nem is nagy mértékben, de útját állják a funkciónak. Ahogy elképzeltem a BILLY egyszerű, puritán jellegéhez, fehérségéhez nagyon jól fognak passzolni a színes fonalak és papírok, amit a fekete szigetelőszalag csak tovább fokoz.

05.jpg

Mikor elkezdtem applikálni az anyagokat, követtem a megérzéseimet és előre nem eltervezett módon helyeztem fel rá a fonalakat, papírdarabokat. Egyszerűen csak fontam, rátekertem, átfűztem, húztam, vágtam, ragasztottam. Azért örülök ennek a megoldásnak, mert részleteket kiemelve már-már minimalista képek tárulnak elénk.

06.jpg

Aztán beugrott egy ötlet, mi lenne ha a másik szekrényt becsomagolnám a fonallal, és "szoborként" értelmezném az egészet, de hamar rájöttem a fonal mennyiség nem elég. Ezert aztán leadtam a szobor jellegből és elkezdtem kettesével körbetekerni a polcokat. Ezt a műveletet nagyon elveztem, teljesen gördülékenyen ment minden egészen addig, amíg a polc hátsó lapját be nem kellett illesztenem. Az IKEA külön felhívja a figyelmet a polc hátlapjának szakszerű elhelyezésére...én sem tehettem mást, mint eleget teszek ennek. Sajnos nem számoltam azzal a helyzettel, hogy az én kis lakásomban bizony nehézkesen tudom a már összefonalazott szekrényt mozgatni, így minden erőfeszítésem ellenére a fonallal egybetekert polcok kiestek, ahogy megpróbáltam eldönteni a szekrényt. Annyira ideges lettem, hogy teljesen elfelejtettem mindent lefotózni így sajnos (vagy szerencsére) nem dokumentáltam az összeomlásomat. Ott ültem a szoba közepén a fonallal beburkolt és beakadt BILLY-vel...nem volt mit tenni, szét kellett vágnom az addigi nem kevés munkámat.

07.jpg

Azonban mint az élet oly sokszor, most is bebizonyította, nincsenek véletlenek, ugyanis ahogy elkezdtem szétvágni a fonalakat, úgy bukkant fel előttem egy új kép, ami kicsit vissza is vitt az eredeti, "burkoljam be fonallal az egész polcot" gondolathoz. Ugyanis csodálatos esése lett a már szétvágott fonalaknak, így arra gondoltam egyfajta színes-szőrös fonal zuhatagot fogok a BILLY frontális nézetére helyezni. Innen pedig már egyenes út vezetett ahhoz, hogy a maradék fonalakat kb. 1,5-2 méteres hosszúságra vágjam és egymás mellé ragasszam a BILLY tetejétől, vagy valamelyik polcától lefelé, és hagyjam hogy magától alakuljon ki az, ami végül lett. Kimondottan szerettem, hogy függönyként takarja el a polcokat és a rájuk helyezett tárgyakat a rengeteg fonal, mintegy titkot rejtve maguk mögött.

Balázs izgalmas, különleges, laza, játékos, egyszerű és vibrálóan színes alkotását nézve csak azt tudom mondani, hogy mindenkit bátorítok az egyénisége és a benne rejlő kreativitás kifejezésére, nem csak a divatkellékek használatában, hanem az otthon hangulatának bátor kialakításában és befolyásolásában is. Nem kell foglalkozni a negatív emberek véleményével!

08.jpg

08_02.jpg

08_03.jpg

08_04.jpg

09.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

21.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://manzardcafe.blog.hu/api/trackback/id/tr4414655307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása