Az IKEA 2019-es katalógusbemutatójának reggelén 35 fokos hőségben az a kép derengett fel előttem, amikor évekkel ezelőtt úgy kezdtem az IKEA-s posztokat, hogy az áruházlánc sajtótájékoztatóin mindig valami fincsi hidegfront érkezik. Mármint az esemény alatt már tombolni szokott a természet. Ezúttal sajnos később érkezett a lehűlés a nap folyamán, úgyhogy a reggeli, exkluzív helyszínen, az IKEA Örs vezér téri áruházának tetején tartott bemutatót az augusztusi forróságban és tűző napsütésben, napernyők alatt, jéghideg ásványvízzel a kezünkben éltük át.
Mindez persze semmit nem vont le az esemény értékéből és érdekességéből, amelynek már a legelején, az első finom falatok elfogyasztása közben bedobtak minket a téma kellős közepébe, hiszen egyből megtudhattuk egy prezentáció keretén belül, hogy a magyarokat mi bosszantja a legjobban, ha a tisztaságról van szó, és hogyan is állnak hozzá ehhez a dologhoz.
A magyarok szeretik, ha rend és tisztaság van körülöttük és otthonukban, viszont a padlón heverő zsebkendő, a széthagyott zoknik, koszos és ragacsos padló, szanaszét heverő ruhadarabok, kibontott chipses zacskó a kanapén vagy épp állatszőr a szőnyegen vagy a bútorokon, a poros asztal azonnal felborítja az idillt. Az IKEA által a témában végzett kvalitatív kutatás szerint a magyarok kétféle rendetlenséget különböztetnek meg. Az egyik az úgynevezett elfogadható, mindennapi rendetlenség. Ez általában egy-egy nem a rendeltetés szerinti helyén pihenő ruhadarabot, tányért vagy poharat, esetleg egy elhagyott mobiltelefont vagy gyerekjátékot jelent.
A magyarok fele élvezi a takarítást, és én közéjük tartozom, mert miközben tiszta és illatos lesz a lakás, ilyenkor teljes mértékben ki tudok kapcsolni a hétköznapok körforgásából. A megkérdezettek 51%-a rendszeresen takarít, és nem várja meg, amíg a rendetlenség már elviselhetetlen lesz. A rendetlenség meglehetősen sokakat frusztrál, a megkérdezettek 68%-a nem tűri el a kuplerájt a környezetében. A válaszadók 35%-a mondta azt, hogy nem fekszik le nyugodtan, ha nincs teljesen rend az otthonban.
Aztán megtudhattuk, hogy mik lesznek az IKEA-ban az őszi lakberendezési trendek. Lágy pasztellszínek, meghekkelt alapdarabok, felkavaró kiegészítők, lágy, harmonikus formák uralják majd a kora őszi időszakot, valamint egy kicsit a művészeteknek és a gyűjtőszenvedélynek is hódolnak majd. Idén ősszel két ikonikus termék, a KLIPPAN kanapé és a POÄNG fotel kap új külsőt a holland Scholten & Baijings tervezőpárosnak köszönhetően a limitált LYSKRAFT kollekcióban.
Ami pedig a lágy pasztellszíneket illeti, a halványsárga, a rózsaszín, a fehér, a szürke és kék árnyalatok uralkodnak majd, de az arany, ezüst, vagy épp bronz részletek fémes csillogása is megtalálható lesz. A szezon újdonságai augusztustól érhetőek el az IKEA kínálatában.
Idén ősszel minden a tárolás és a rendszerezés körül forog a lakberendezésben. Ennek megfelelően az IKEA is igyekszik stílusos és praktikus termékekkel támogatni sokak kedvenc hobbiját, a gyűjtögetést. A különböző méretű és formájú falra illeszthető vagy önmagukban is megálló dobozok, tároló szekrények és polcok segítenek abban, hogy bűntudat nélkül folytatódhasson az izgalmas történetekhez kapcsolódó holmik felhalmozása. A kifejezetten gyűjtögetőknek készült SAMMANHANG kollekció augusztustól vásárolható meg az IKEA áruházakban és a weboldalon.
Az ősz meghökkentő fordulatokat is tartogat a lakberendezési trendeket illetőleg. A már majdnem elfeledett porcelán és kerámia dísztárgyak újra terítékre kerülnek és most még izgalmasabb, még merészebb formákkal hatnak az érzelmekre. Egy kis antik új köntösben hasznos tárgyakba csomagolva. A szekrény mélyén porosodó festett porcelán váza most újra otthonunk éke lehet. A Per B Sundberg, Svédország egyik legismertebb üveg és kerámia mestere tervei alapján készült limitált FÖREMÅL kollekció szeptembertől érhető el az IKEA kínálatában.
Legyen szó a zsúfolt nagyvárosok nyüzsgéséről, a sziklákhoz csapódó hullámok erejéről, vagy az ember és a természet egyedi szépségéről, mindenki számára létezik olyan pillanatkép, ami kifejezi az egyéniségét és szívesen megosztja másokkal is. Miért ne lehetne egy ilyen pillanatkép az otthonunk főszereplője? Korábban festmények, faragványok és rajzok díszítették a falakat, idén ősszel azonban a fotográfia legszebb darabjai kerülnek a helyükbe legyen szó apró belvárosi lakásokról vagy tágas családi otthonokról. Az ikonikus Hasselblad fényképezőmárkával együttműködve az IKEA új limitált NORHASSEL kollekciója augusztustól elérhető az áruházakban és a weboldalon.
Végül, de nem utolsósorban aztán az új, 2019-es katalógusról is megtudtunk néhány információt. A világ legnagyobb, 190 millió példányszámban nyomtatott lakberendezési magazinjának idei középpontjában az áll, hogy mennyire sokféleképpen élünk, a kiadvány az élet sokszínűségét ünnepli. A katalógusban bemutatott hét otthon mindegyikének saját története van: a 18 négyzetméteres garzontól a környezetbarát megoldásokat bemutató otthonig. A 284 oldalon felvonultatott lakberendezési megoldásokat az emberek hétköznapi igényei, vágyai és álmai inspirálták.
Az IKEA a világ minden táján felméri az emberek otthonaikkal kapcsolatos igényeit és álmait. Ezekből a kutatásokból tudja a lakberendezési vállalat, hogy világszerte az embereknek csaknem a fele (46%) vallja, hogy a legtöbb vitájuk a nappaliban kezdődik, szintúgy közel a fele (49%) mondta, hogy a viták tárgya a rendetlenség. Az IKEA új katalógusában épp ezért az emberek hétköznapi kihívásaira, frusztrációira vagy épp vágyaira szeretne olyan lakberendezési megoldásokkal szolgálni, melyekkel jobb lehet az otthoni élet.
Fontos ismét kiemelni, hogy az IKEA 75. születésnapjára egy különleges, retrospektív kollekcióval készült, ami a GRATULERA nevet viseli, és az IKEA legnépszerűbb termékeit gyűjti egy csokorba.
Az első IKEA áruház 1958-ban nyitott meg a svédországi Älmhultban. Ám az 50-es, 60-as évek a nyitás mellett más újdonságokat is hoztak magukkal. Ebben az időszakban született meg a lapraszerelt bútorok ötlete, és ekkor jelentek meg az első ikonikus IKEA termékek is. Különleges újdonságnak számított a LÖVBACKEN dohányzóasztal fém díszítésű három lábával és az akkoriban kimondottan modernnek számító, még ma is egyedi KNÄSJÖ állólámpa búrája. Érdemes megemlíteni az új színekben visszatérő STRANDMON fotelt is, ami Ingvar személyes kedvence volt. Ezek a darabok több más ikonikus termékkel együtt augusztustól lesznek újra elérhetőek az IKEA kínálatában.
A 70-es, 80-as évek vibráló színei és vidámsága még ma is mosolyt csalnak az arcokra. Ez tükröződik vissza az IKEA októberben visszatérő darabjaiban is. A népszerű KLIPPAN kanapéval a hétköznapokba szökött a játékosság, most pedig három új élénk színnel érkezik vissza az áruházakba. Újra kapható lesz a Niels Gammelgaard, bútor dizájner által tervezett JÄRPEN fotel is, aminek erőforrás-hatékony, hálós megoldásával kényelmes ülő alkalmatosság született.
A kollekció harmadik részét a 90-es évek ihlette, az egyszerű minimalizmus, a kezeletlen fa felületek és a grafikus minták keveréke. Az első IKEA PS kollekció 1995-ben jelent meg. Ebből a kínálatból is több termék visszatér decemberben, közöttük egy tároló pad, melynek egyszerű megjelenését az egyik végén található kerék tette különlegessé. Emellett találkozhatunk majd a feltűnő mintázattal ellátott SIPPRUTA huzattal is, amely bármely gyorsan változó helyiség tökéletes kiegészítője lehet.
A 2019-es IKEA katalógus terjesztése 2018. augusztus 16-án kezdődött, és legalább 4 hétig tart. Az áruházakban várhatóan 2018. szeptember 13-tól érhető el a 2019-es IKEA katalógus. A katalógusrendelés online regisztrációs űrlapja 2018. szeptember 6-tól lesz elérhető a www.ikea.hu weboldalon. A digitális katalógus 2018. augusztus 16-tól elérhető az IKEA weboldalán lapozható formátumban, az IKEA Store applikációban pedig PDF formátumban lehet böngészni az újdonságok közül.